Ny Teknik misslyckas krascha Volvos testbil

2013-07-02 07:45  
Videon är dessvärre inte längre tillgänglig.

NY TEKNIK TESTAR. Volvos nya säkerhetssystem låter föraren läsa tidningen i bilkön på väg till jobbet. Ringa, surfa, peta näsan eller vänslas med passagerare. Bilen bromsar själv för såväl fotgängare som älgar, och går dessutom inte att köra av vägen. Ny Teknik har provat.

Sitta i bilkö är en av de tråkigare saker man kan göra bakom en ratt. Ändå går det inte att slappna av.  Fram till nu. Jag har släppt pedalerna. Nu släpper jag ratten också. Bilen fortsätter troget att följa bilen framför. Den stannar till, kör till vänster, ökar farten, saktar in. Jag tar upp min mobil och försöker filma.

– Du kan göra vadsomhelst, bara du har en hand på ratten. Du följer bilen framför så länge den inte byter fil, säger Andreas Ekenberg från Volvo som sitter bredvid mig i framsätet. Det där med att ha en hand på ratten är inte av säkerhetsskäl – bilen klarar sig bättre själv – utan av ansvarsskäl. Fordon på allmänna vägar måste än så länge ha en förare.

Bilen vi sitter i är en av Volvos testbilar, men tekniken ”adaptive cruise control with steer assist”, är i stort sett klar för marknaden: om drygt ett år ska den sitta i nya XC90.  Det gäller också ytterligare några nya säkerhetssystem som man nu visar upp.

Exempelvis hade Kungens Kurva utanför Stockholm, döpt efter en känd dikeskörning, aldrig fått sitt namn om majestätets bil varit utrustad med ”road edge and barrier detection with steer assist”.

För kungliga och andra som inte är så slängda i fordonsengelska betyder det att bilen känner igen vägkanter och räcken och styr undan från dem.

Ny Teknik försökte upprepade gånger krascha Volvos testbil mot ett vägräcke, men varje gång styrde den mjukt och fint tillbaka, efterlämnande blandade känslor av lättnad och besvikelse.

En annan sak som kungen i diket (Gustaf V) sades vara intresserad av var älg. Dock var han, såvitt man känner till, aldrig inblandad i en älgolycka. Till skillnad från 6000 svenska bilförare, varje år.

- Normalt sett upptäcker man en älg om man kör 90 kilometer i timmen en halv sekund innan man kör på den. Det är den tid man har på sig för att bromsa. Nu upptäcker bilen själv älgen 1,5 sekunder innan, och bromsar direkt. Det betyder mycket för att få ner farten, säger Carina Björnsson från Volvo.

Mycket riktigt, när vi närmar oss den stora plastälgen på Volvos testbana blinkar det till i varningssystemet. Älgvarningen kan komma att byggas ut till att känna igen vildsvin och andra stora djur, men älgar är farligast för personbilsförare. Krockar man kör man av benen på djuret och får den 500 kg tunga kroppen genom framrutan, in i kupén.

Att känna igen och bromsa för människor har Volvobilar kunnat i flera år. Nu ska det fungera även i mörker, så vi krånglar ner testbilen i en av flygvapnet övergiven underjordsanläggning. För osäkerhets skull även med delvis förtejpade strålkastare. Där står den lilla krockdockan, vi kör mot den, bilen varnar och bromsar. Vi försöker igen, jag bromsar lite, bilen bromsar själv mera.

Grunden för allt det här är en kombination av en ljuskänslig kamera och en radar. Man kan säga att bilen har fått ögon. Resten är mjukvara. Bilens datorer känner av vad föraren gör, och inte gör, och reagerar blixtsnabbt enligt inprogrammerade instruktioner:

”Om du upptäcker en människa framför bilen och föraren inte bromsar tillräckligt snabbt och hårt så fyll på med bromskraft.”

”Om du upptäcker att du är på väg att köra av vägen, styr mjukt tillbaka.  Men tvinga inte.”

”Om älgen kommer, bromsa allt vad det går.”

”Följ bilen framför med konstant avstånd så länge den inte byter fil.”

Det här går att bygga ut ytterligare, egentligen hur långt som helst. Ett intressant område är när bilen börjar kommunicera med andra bilar, eller trafiksignaler, eller polisens blåljussystem. Volvo visar teknik för hur detta kan gå till, men en av de saker som fattas är ett gemensamt språk, helst för alla biltillverkare.

Vill man förbättra bilens seende finns exempelvis värmekameror som kan ge längre framförhållning, särskilt i mörker. Men när det gäller skarp produktion är det en fråga om relationen prestanda/kostnad.

– Vi har tittat på olika lösningar och det här systemet gör det vi vill att det ska göra, säger Thomas Broberg från Volvos bilsäkerhetscentrum.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer