Ny Teknik kollar in Toyotas nya vätgasbil

2013-07-05 08:00  

NY TEKNIK TESTAR. Flera stora biltillverkare satsar på vätgas som framtidens drivmedel - Toyota inkluderat. Ny Tekniks reporter Marie Alpman kollar in den nya vätgasbilen i Almedalen.

I Visby hamn är det gott om eldrivna fordon under Almedalsveckan.  De senaste elbilarna trängs med elcyklar, elmotorcyklar och olika laddstationer.

Här passar den japanska biltillverkaren Toyota på att bjuda politiker och journalister på en provtur i sin framtidsbil: en vätgasdriven bränslecellsbil.

- Det är en prototyp, förklarar Peter Wandt, och fäller upp motorhuven.

Han har arbetat med motor- och hybridutveckling på Toyota i 18 år och är numera teknikkonsult åt företaget.

Under huven ligger bränslecellerna dolda under en elektronikboxen. Drivpaketet innehåller också elmotor och ett batteri.

Det är första gången som bilen – FCHC-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle-advanced) - visas upp i Sverige. Sedan den typgodkändes i Japan 2008 har den tillverkats i något hundratal exemplar som testkörs bland annat i Berlin.

I höst ska en fyradörrars sedan premiärvisas vid bilmässan i Tokyo, då med ett betydligt mindre drivpaket, berättar Peter Wandt.

- Ingenjörerna har arbetat hårt med att ta bort alla delar som inte behövs och minska vikten och storleken på bränslecellerna, förklarar han.

Bilen kommer att serietillverkas med start 2015. I första hand ska den säljas till företag, kommuner och andra organisationer som vill vara tidigt ute med att testa tekniken.

Toyota har arbetat med bränsleceller sedan 1992 och bilen som nu visas upp tillhör tredje generationen.

Under många år har bränsleceller i bilar varit något som kommer om 10-15 år. Peter Wandt menar att det nu är dags att ta tekniken på allvar.

Toyota är inte den enda biltillverkaren som nu siktar på tillverkning i större skala. Sydkoreanska Hyundai säger sig till exempel vara först i världen med serietillverkning och planerar att sälja 1000 exemplar av bränslecellsbilen ix35 Fuel Cell.

Andra märken som satsar på vätgas är till exempel Mercedes, Ford och Honda.

Fördelarna är att både tanktid och räckvidd är jämförbara med dagens bilar med förbränningsmotor. Dessutom blir koldioxidutsläppen noll förutsatt att vätgasen tillverkas fossilfritt.

Men hindren är fortfarande flera. De gäller framförallt priset, livslängden på bränslecellerna och att det finns få tankställen för vätgas.

Priset för de första bilarna är skyhögt, i miljonklassen, men i takt med att serieproduktionen kommer igång räknar tillverkarna med att priset snabbt ska sjunka.

När det gäller livslängden på bränslecellerna säger Peter Wandt att utvecklingen går snabbt framåt och att livslängden hela tiden förbättras. Han ser stora likheter med utvecklingen av hybridbilen  Prius.

- De första tillverkades små serier och testkördes i flera år i Japan för att förbättra tekniken. Vi gör på samma sätt med bränslecellshybriderna. Det är en utveckling som kommer att ta tid men Toyota tror långsiktigt på tekniken, säger han.

Toyota har samtidigt stor nytta av sin långa erfarenhet av att utveckla och tillverka hybrider med förbränningsmotor, menar han. Många komponenter och även programvara kan användas i bränslecellsversionen.

Toyotas vätgasbil

  • Toyota FCHV-adv är tredje generationen bränslecellshybrid från Toyota. Det är en prototyp, där karossen kommer från en Toyota Highlander men motor och växellåda är ersatt med en drivlina med bränslecellsteknik.
  • Bränslecellen, av typen polymerelektrolyt, omvandlar vätgasen till elektrisk energi, och bilen drivs med en elmotor på 90 kW (motsvarande 122 hk). Räckvidden är ca 830 km (japansk testcykel, i verkliga förhållanden 500-550 km) och toppfarten är ca 155 km/tim.
  • Tankarna rymmer 156 liter vätgas vid 700 bar.
  • Bilen har också ett batteri som hjälper till bland annat vid start. Batteriet lagrar även bromsenergi.
  • Energiförbrukningen är 0,91 kg vätgas/100 km, vilket motsvarar en bränsleförbrukning på ca 3,4 liter/100 km för en bensinbil. Den släpper dock varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar. Det enda som kommer ut ur ”avgasröret” är ren vattenånga.
  • Alla viktiga delar till bilen, som bränslecell och vätgastank görs inom Toyota-gruppen.

Källa: Toyota

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer