Nu sätter Båstad punkt för tunnelskandalerna

2015-12-08 10:14  

”Det känns fantastiskt efter ett så långt bygge.” Båstads kommunalråd och tidigare miljöchef Bo Wendt gläds åt att Hallandsåstunnlarna invigs i dag.

I eftermiddag inviger infrastrukturminister Anna Johansson (s) de två nya järnvägstunnlarna genom Hallandsåsen.

Enligt kommunalrådet Bo Wendt, (Bjärepartiet) och kommunens starke man, är det nu dags att gå vidare efter stridigheterna och den 23 år långa byggtiden.

– För Båstad är alltsammans nu ett avslutat kapitel. Alla dessa stora byggarbetsplatser och alla sår i landskapet har nu läkt och vi fått två nya stationer, med goda bussanslutningar.

Vad betyder tågtunnlarna för kommuninvånarna?

– Ja, mycket bättre kommunikationer. I Båstad får vi cirka 25 tågstopp varje dygn, och från Förslöv, i södra änden, får vi nästan lika många. Tidigare, med den gamla banan, hade vi 18 tågstopp per dygn, säger Bo Wendt.

Tågtrafiken genom tunnlarna inleds den 13 december. Från Båstad station till Ängelholm kommer det nu ta 10 minuter, till Helsingborg 28 minuter, till Lund 1 timme och till Göteborg 1,5 timmar.

Läs mer:

Läs mer: Här snabbkör vi genom Hallandsåsen

Bo Wendt var miljöchef i kommunen när de värsta miljöskandalerna drabbade de boende på åsen och kommunen 1997. Betonginsprutning som tätning mot vatteninströmningen under byggnationen fungerade inte i det sprickfyllda berget, och grundvattennivåerna sjönk.

Tätningsmedlet Rhoca Gil som Skanska tog till 1997 var mycket giftig: flera hundra kor som druckit av giftigt eller dåligt vatten fick avlivas, och 20-talet tunnelarbetare blev sjuka av att ha arbetat med Rhoca Gil, som var vattenlösligt, i tunnlarna.

– Jag var ju den stora kritikern då som myndighetsperson. Som chef för miljöarbetet i kommunen följde jag alltsammans på första parkett.

– Döda kor släpades in i slaktbilar, vattnet i brunnarna försvann. De som bodde på åsen fick uppleva en enorm ovisshet - det var fruktansvärt, säger Bo Wendt, som sedermera blev politiker och gick med i det lokala Bjärepartiet.

Finns det kvar några följder efter miljöskandalerna?

– Nej, det kan jag inte säga. Vattendomen säger ju att som mest 33 liter i sekunden får rinna ur tunnlarna, nu är Trafikverket nere i nio liter. Det kunde jag aldrig tro, att det skulle bli så bra.

Det stora misstaget som dåvarande statliga Banverket och byggbolagen Kraftbyggarna och Skanska gjorde var att man underskattade tätningsproblematiken, konstaterar han.

– Det skulle ju vara en billig tunnel, för 1, 3 miljarder.

Läs mer:

Läs mer: Bättre täckning i tunnlarna än utanför

Första byggprojektet 1992-1997 var det som misslyckades. Efter sju års paus återupptogs arbetet 2004.

– Det var sju år av eftertanke. Det nya projektet har sedan gått som på räls ur miljösynpunkt. Byggarna har inte varit i närheten av att bryta några miljövillkor, utan alltsammans har skett klart under ribban.

Men klart är att de många skandalerna och striderna med projektörerna har satt sina spår.

– Många känner en sorg, en väldig sorg, säger Bo Wendt.

Tror du att de nya, bättre kommunikationerna som ni få, kan läka såren en smula?

– Ja, jag tror att det är många som tycker att nu sätter vi punkt och går vidare.

Mer om: Hallandsåsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer