Övriga nyheter

Nej Telia, jag vill inte avslöja mer

KRÖNIKA. ”Ni som är Telia Sonera-kunder, ni vet kanske inte att ni spåras dagligen?” Upplysningen kommer från Per Borgklint, en av Ericssons högsta chefer. Han levererade den inför hundratals åhörare på bolagets kapitalmarknadsdag för en tid sedan.

Publicerad

Så skulle knappast Telia självt beskriva hur man använder det nya analysverktyget som köpts från Ericsson. Men Per Borgklint ville skryta om sin nya produkt, och att ”Telia är en av de första operatörerna i världen som nyttjar verktyget för att förbättra sin kundtjänst”.

Mobiloperatörerna har alltid haft mycket information om sina kunder i näten. Men de har inte, som Facebook och Google, tjänat pengar på den i någon större utsträckning ännu. Dels för att operatörerna styrs av ett något tuffare regelverk. Dels för att de oftare har ett ålderdomligt it-system, som inte byggts upp för analys av kunddata såsom systemen hos Facebook och Google.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här