Namnet Saab kan gå förlorat

2011-12-19 13:21  

Ett komplicerat och hemligstämplat trepartsavtal reglerar rätten till namnet Saab. Det underlättar inte för konkursförvaltaren när han ska hantera när kineser och ryssar knackar på och vill ta över.

Makten över varumärket Saab ligger i händerna på flygkoncernen Saab AB, Scania AB och konkursförvaltaren Mats Emthén på advokatfirman Carler.

- Vad gäller fabriken i Trollhättan och tillverkningen av bilar så har vi inte så mycket att säga till om. Däremot kanske det inte är säkert att den bilen kommer att heta Saab, säger Anders Blom, varumärkeschef på Saab AB.

Han lutar sig på ett avtal från 1996 som är omgärdat av affärssekretess.

- Det är ett trepartsavtal mellanförsvarskoncernen Saab AB, Scania och Saab Automobile. Det reglerar de rättigheter, skyldigheter och det ansvar vi har för att värna och skydda namnet och hjälpas åt och bygga varumärket. Avtalet innehåller också ett antal regler, och ett av dem är att man inte kan avyttra varumärket som en tillgång utan att de andra parterna ger sitt medgivande.

Skulle Saab tillåta att kineser eller Antonov köper Saab Automobile?

- Det är en spekulation som jag varken kan eller vill svara på. Just nu finns det ingen part och därmed inget för oss att ta ställning till. Vi tar ställning till frågan när det finns intresserade aktörer.

Enligt Saabs konkursansökan marknadsför bolaget varumärket Saab i "cirka 60 olika jurisdiktioner".

- Saab Automobile AB har rätt att använda varumärket och tillhörande symbol för bilar och kringliggande tjänster och medan Saab AB har rätten till namnet Saab för allting annat, säger Anders Blom, varumärkeschef på Saab AB.

Lastbilstillverkaren Scania AB har inget direkt intresse av varumärket Saab. Scania riskerar inte att sammanblandas med biltillverkaren på samma sätt som Flyg-Saab.

- Jag tror Saab AB är rätt så angelägna att varumärket inte hamnar i fel händer, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Läs här om hur Bil-Saabs logotype har utvecklats.

Och här hur Flyg-Saabs logo förändrats.

Saabs varumärkesskydd

Saab Automobile och Saab AB har enligt PRV:s varumärkesregister båda varumärkesskyddat namnet Saab i klasserna 12, 9 och 37.

Klass 12 avser Fordon och farkoster; fortskaffningsmedel för transport till lands, i luften eller på vatten.

Klass 9 täcker bland annat vetenskapliga och optiska apparater och instrument; apparater och instrument för ledning, växling, transformering, ackumulering, reglering av elektricitet samt databehandlingsutrustningar med mera.

Klass 37 syftar på varumärkesskydd inom bland annat byggnationer och installationstjänster.

Därtill har Saab AB unika varumärkesskydd i en rad andra klasser.

Saab Automobile har i så kallade Wienklasser skyddat 11 olika logotyper, Medan Saab AB har en logotype som är skyddad.

Källa: PRV

Olle Blomkvist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt