Övriga nyheter

Lättare välja rätt vrak att rädda

En fjärrstyrd undervattensfarkost, så kallad ROV, förses med filmkamera och kan användas för en första visuell undersökning av vraken. Ligger vraket för djupt för att skicka ner dykare kan ROV:n även förses med verktyg för mätning av skrovtjocklek. Foto: P-dyk
Valkokningsfartyget Skytteren sänktes utanför Måseskär av tyska örlogsfartyg 1942. Hur mycket olja som fanns ombord vid förlisningen är okänt, men 2008 upptäcktes ett läckage från fartyget. Foto: Sjöfartsverket

Många fartygsvrak runt Sveriges kuster rostar sönder och riskerar att börja läcka olja. Frågan är bara när olyckan kommer att ske. Ett riskbedömningsverktyg som utvecklas ska svara på den frågan.

Publicerad

Cirka 20 000 vrak ligger i svenska vatten. Av dessa bedöms 2 700 som potentiellt miljöfarliga med olja eller andra miljögifter kvar ombord.

Institutionen för Sjöfart och marin teknik på Chalmers tekniska högskola i Göteborg har fått i uppdrag att vidareutveckla ett verktyg, kallat Vraka, för riskbedömning av vrak. Genom att mata in kända parametrar om fartyg och omgivande miljö ska modellen räkna fram hur stor sannolikheten för läckage är inom en viss tidsperiod. Docent Ida-Maja Hassellöv leder projektet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här