Övriga nyheter

Kolfiber erövrar bilindustrin – på riktigt

Kolfiberknippen vävs till mattor vid BMW:s fabrik i Wackersdorf. Foto: BMW
Råmaterialet till kolfiber, polyakrylonitril, på väg in i BMW:s fabrik i Moses Lake, USA. Varje knippe består av 100 000 fibrer som ska omvandlas till kolfiber i en komplicerad och dyr process. Foto: BMW
Svenska forskare från Swerea Sicomp, Saab Aerostructures och KTH har utvecklat en robotcell för automatiserad produktion av kolfiberdetaljer. Roboten skär kolfiber, byter till gripdonet i förgrunden, plockar den utskurna biten, lägger ned den i rätt fiberriktning och tar bort skyddspapperet. Så bygger den en kaka eller stack med lager av kolfiber där fiberriktningen är känd och bestämd. Foto: Saab Aerostructures
Kolfibermattor förformas vid BMW:s fabrik i Leipzig. Foto: BMW
Marie Jonsson Foto: Privat
Malin Åkermo Foto: Privat

Kolfiber är drömmaterialet som inte slog igenom. Lätt, starkt och formbart. Men dyrt, svårberäknat och ohanterligt. Nu tvingar utsläppskraven fram ett genombrott.

Publicerad

Svenska forskare har legat i startgroparna i över 15 år.

– Vi trodde att kolfiber skulle bli stort 1999 när jag doktorerade. Men det bara slocknade. Det har inte funnits någon drivkraft för att göra bilar lättare tidigare, säger Malin Åkermo, forskare och lektor på KTH.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här