Övriga nyheter

Koldioxid-fusk stoppas i labbmiljö

Till skillnad från vid kväveoxid har EU inga planer på att kräva mätningar av koldioxid-utsläpp under verklig körning.Labbtesterna ska dock förbättras för att få förbrukningssiffrorna i typgodkännandet närmare verkligheten.

Publicerad

Nyligen meddelade VW att 800 000 bilar inte klarade det koldioxidutsläpp, och därmed den bränsleförbrukning, som uppgavs i typgodkännandet. I skrivande stund är det oklart vad företaget egentligen menar.

Att bränsleförbrukningen i ett typgodkännande inte har så stor kontakt med verklig förbrukning är känt sedan länge. För det mesta handlar det inte om fusk, utan om att tillverkarna använder alla kryphål i regelverket.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här