Kirunas nya miljardnivå

2011-05-24 23:00  

Bygget av en ny huvudnivå i LKAB:s järnmalmsgruva i Kiruna är en av Sveriges största industriinvesteringar. Notan landar på dryga 13 miljarder. I början av 2013 ska den första malmen tas upp.

<p>Vägen genom berget ner till den nya huvudnivån på 1?365 meters djup är 12 kilometer lång. I dag mynnar den i en gigantisk byggarbetsplats. Bergsingenjör Hans Engberg ser till att vara på plats åtminstone en gång i veckan. Som projektchef för Sveriges största gruvprojekt basar han över ett pussel med tusentals delprojekt.</p> <p>- I stort sett följer vi tidplanen. Det är bara smärre detaljer som inte går som vi har tänkt oss, säger han. </p> <p>I mer än 100 år har LKAB brutit malm under jord i Kiruna. I dag hämtas järnmalmen från 1 045 meters djup. Men där håller den på att ta slut och för att trygga tillgången i 20 år till byggs den nya nivån 320 meter under den gamla.</p> <p>Investeringen på 13,6 miljarder kronor är LKAB:s hittills största. Projektet sysselsätter 890 personer inklusive entreprenörer och konsulter.</p> <p>Sprängningen och borrningen av tunnlar och bergrum till den första etappen är till 70 procent klar, berättar Hans Engberg. </p> <p>- Arbetet med de stora fasta anläggningarna är också i full gång och till hösten påbörjas arbetet med spårläggning och krosshallen.</p> <p>I början av 2013 ska den första malmen hissas upp till ytan. När samtliga fem etapper är klara år 2017 ska 35 miljoner ton om året kunna brytas.</p> <p>I stort liknar den nya nivån den nuvarande, men några viktiga förändringar har gjorts. Spårbredden för järnvägen går från att ha varit 891 mm till standardspårvidden 1?435 mm.</p> <p>- Det innebär att både lok och vagnar blir bredare och kan ta mer last. Det ska också bli svårare att överfylla vagnarna, vilket gör att vi minskar spillet vid fyllningen, säger Hans Engberg.</p> <p>Dräneringssystemet blir också helt nytt och gruvan ska få ett modernt vattenreningssystem. I dag samlas vattnet i slambassänger.</p> <p>- Det är inget roligt jobb att tömma dem och vattnet blir heller inte tillräckligt rent.</p> <p>Arbetet med automatisering drivs vidare. LKAB var tidigt ute med att fjärrstyra tåg och arbetsmaskiner. Nästa steg är nu att samla all datakommunikation i ett trådlöst wlan-nät. </p> <p>- För att kunna tävla med de stora dagbrotten i Brasilien och Australien måste vi hela tiden bli mer effektiva och utveckla vår automation, säger Hans Engberg.</p>

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt