Innovation
Kina köper svensk utveckling

Efter Geelys köp av Volvo står kinesiska företag på kö hos svenska företag för att etablera utvecklingssamarbeten. Göteborgsföretagen Ecore, Mecel och Semcom har alla fått utvecklingsuppdrag från kinesiska biltillverkare.
<p>- Tidigare åkte svenska företag till Kina för att etablera lågpristillverkning. Nu kommer de kinesiska företagen hit för att köpa kompetens och utvecklingsresurser. Uppvaktningen från Kina är verkligen intensiv. Vi går nästan på knäna, säger Stefan Östling, chef för området Automotive på Invest in Sweden i Göteborg </p> <p>Besöken är omgärdade av stort hemlighetsmakeri. Namnen på de kinesiska företagen lämnas inte ut. Inte heller vilka svenska företag som finns med på höstens många besöksprogram.</p> <p>Kineserna är i första hand intresserade av att etablera samarbete på utvecklingssidan. </p> <p>Ett resultat av besöken är det nya samarbetet mellan Göteborgsföretaget Ecore med 15 anställda och den kinesiska it-jätten Isoft. </p> <p>- De vill ha hjälp att förstå och utveckla produkter baserade på den globala standarden Autosar, som används i fordonsbranschen, säger Michael Svenstam, marknadschef på Ecore. </p> <p>Även it-företaget Mecel i Göteborg, med 110 anställda, har ett utvecklingsuppdrag från en kinesisk biltillverkare, som rör kommunikation och systemarkitektur för elektronik i bilen. Kundens namn är dock hemligt. </p> <p>- Vi har tre, fyra utvecklingsingenjörer, varav en som pratar mandarin, som jobbar med det uppdraget, säger Kent Eric Lång, vd för Mecel, som ägs av underleverantörsjätten Delphi.</p> <p>Nästa år ska Mecel öppna ett kontor i Shanghai. Om två, tre år hoppas Kent Eric Lång att de kinesiska utvecklingsuppdragen sysselsätter 30 ingenjörer, varav 20 jobbar i Kina och 10 i Göteborg. Han tror att intresset borde öka i kölvattnet av Geely-affären. </p> <p>Sedan några månader har också Semcon, ett av de största konsultbolagen i fordonsbranschen, sitt första utvecklingssamarbete för kinesisk fordonsindustri. </p> <p>- Utvecklingen gäller konceptutveckling av en kinesisk fordonsmodell och arbetet sker både här i Göteborg och i Kina. Mer får jag inte avslöja, säger Lars Carlsson, teknisk direktör för Semcons affärsområde Automotive R&D.</p>