Övriga nyheter

Kapplöpning om att skapa nya glasögon

Masken från Oculus Rift är den mest kända på marknaden för virtual reality eller VR. I den ser man en helt datorgenererad bild och i princip ingenting av verkligheten runt omkring. Foto: Jae C. Hong /AP / TT

Google slutade sälja de hajpade digitala glasögonen Glass. Nu kommer uppföljarna som tar ett steg till.

Publicerad

Sedan den 19 januari 2015 går testversionen av Google Glass inte längre att köpa. Glasögonen presenterades första gången med buller och bång 2012, men när de väl blev tillgängliga betraktades de snabbt som ett hot mot integriteten beroende på glasögonens lilla kamera som kunde spela in omgivningen.

– Jag tycker att det var modigt av Google att stoppa dem. De hade nått vägs ände, både när det gällde att få så mycket teknik i ett par glasögon, och när det gällde integritetsproblematiken, säger Björn Thuresson, projektledare vid Visualiseringscentrum vid KTH.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här