"Kan jag lita på hans klagomål?"

2008-10-21 23:00  
Gunilla Ahrén, karriärrådgivare.

När en chef regelbundet klagar på sina medarbetare kan det vara rädsla för konkurrens som ligger bakom. Kanske sorteras potentiella chefsämnen bort på grund av chefens missnöje. Så resonerar karriärrådgivaren Gunilla Arhén kring veckans fråga.

Jag är chef för en enhet i ett mellanstort företag. I ett utvecklingssamtal med en underordnad avdelningschef framkom att han är missnöjd med en av sina medarbetare. Vederbörande levererar inte, ifrågasätter en del beslut och stör arbetet i gruppen. Därför undrade han om det var möjligt att få stöd att hitta något annat område som passar medarbetarens kompetens bättre.

Till saken hör att avdelningschefen är en person som jag själv har anställt. Jag har stort förtroende för honom både som person och chef. Han arbetar systematiskt och målmedvetet, ställer alltid upp samt levererar resultat. Men jag påminner mig plötsligt att han året innan också var missnöjd med två andra medarbetare.

Då lyssnade jag på honom och bidrog aktivt till att hjälpa honom att finna andra tjänster för de två medarbetarna.

I mitt stilla sinne ringer en varningsklocka. Konstigt att det är problem med så många medarbetare inom den korta tidsrymden. Börjar tvivla på hans tolkning, kanske handlar det om något annat?

En bra ledare bidrar till att andra människor växer och går vidare. Han/hon fokuserar inte bara på sin egen utveckling och resultat.

Utmaningen är att skapa resultat genom andra - inte genom att ta över och göra allt själv. Att komma ihåg att låta medarbetare jobba på sina sätt - inte på "rätt sätt", det vill säga på chefens sätt.

Några frågor - Hur länge har han haft den här chefstjänsten? Kort tid och hittat surdegar, eller några år? Hur arbetar ert företag när ni identifierar tänkbara ledare? Premieras det?

Utvärderar ni era ledare? Om så - finns det några tecken på att ledaren du talar om har förändrats till det sämre?

När han tog uppdraget som avdelningschef gick ni igenom hans arbetsgrupp mer i detalj? Att ta över en grupp med en eller två lågpresterande är inte helt ovanligt. Att några arbetar med sämre kvalitet och effektivitet kan bero på flera saker.

De kanske inte har hängt med i utvecklingen. De kanske inte är de allra bästa men har ändå fått vara kvar. De kanske börjar bli uttråkade och skulle må bra av att hitta nya jobb. Om den rapporterande chefen är relativt ny som avdelningschef, kanske han har tagit över ledarskapsproblem från den tidigare chefen.

Har han däremot varit chef en längre tid, finns möjligheten att han har vuxit ur sin chefstjänst och behöver nya utmaningar och större ansvar. Om detta är fallet, finns risken att han irriterar sig på potentiella konkurrenter som han försöker eliminera.

Kanske fler kompetenta personer sorteras bort med olika metoder i sådana fall. I förlängningen kan det leda till sämre resultat för hans enhet och även för dig.

Boka ett samtal där ni lyfter blicken och ser helheten i stället för att fastna i en problemperson.

Lycka till!

Gunilla Arhén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt