Övriga nyheter

"Kan jag lita på hans klagomål?"

Gunilla Ahrén, karriärrådgivare.

När en chef regelbundet klagar på sina medarbetare kan det vara rädsla för konkurrens som ligger bakom. Kanske sorteras potentiella chefsämnen bort på grund av chefens missnöje. Så resonerar karriärrådgivaren Gunilla Arhén kring veckans fråga.

Publicerad

Jag är chef för en enhet i ett mellanstort företag. I ett utvecklingssamtal med en underordnad avdelningschef framkom att han är missnöjd med en av sina medarbetare. Vederbörande levererar inte, ifrågasätter en del beslut och stör arbetet i gruppen. Därför undrade han om det var möjligt att få stöd att hitta något annat område som passar medarbetarens kompetens bättre.

Till saken hör att avdelningschefen är en person som jag själv har anställt. Jag har stort förtroende för honom både som person och chef. Han arbetar systematiskt och målmedvetet, ställer alltid upp samt levererar resultat. Men jag påminner mig plötsligt att han året innan också var missnöjd med två andra medarbetare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här