”Jag måste hissa upp en dongel i flaggstången”

2013-10-03 06:00  

Sveriges fyra mobiloperatörer är nöjda med dagens nät. <br/> Men det är inte Ny Tekniks läsare. <br/>De berättar om donglar som hissas upp i flaggstången för att få kontakt.

För en tid sedan skrev nyteknik.se om problemen i mobilnäten. En källa, med god insyn i operatörernas verksamhet, hade berättat att näten fortfarande har problem, trots den kraftiga utbyggnaden de senaste två åren.

Men ingen av operatörerna Ny Teknik talade höll med om den beskrivningen. Om detta skrev vi här.

Vi frågade då er, läsare av nyteknik.se, om ni håller med om operatörernas beskrivning av läget.

Svaren lät inte vänta på sig. I kartan här intill är de områden inprickade där ni inte anser att näten fungerar tillfredsställande. Det här är förstås långt ifrån någon vetenskaplig undersökning. Men det visar att många av Ny Tekniks tekniskt kompetenta läsare är extremt missnöjda och frustrerade.

Flera berättar att de har testat olika mobilmodeller och olika operatörer, men att man ändå har problem.

”På jobbet har vi satt in egna repeaters för att över huvudtaget få in gsm, och 3g kan man glömma. Mobiler som används är Samasung Galaxy SII, HTC, LG Iphone, ingen skillnad”, skriver en läsare.

Många uppger sig vara företagare, med stort behov av mobilnätet för verksamheten. En som själv jobbar med mobillösningar, och har haft stora problem skriver:

”Jag har ett företagsabonnemang. Jobbar med datorer surfplattor oh mobiler, säljer dessa produkter och utbildning …. Det är svårt att driva företaget på ett bra sätt 70 procent av tiden!”

”Jag har 3000 kunder och många frågar mig om råd mobiltelefoni – gissa vad jag säger om mobiloperatörerna”.

Kommentarerna vi har fått in ger uttryck för en stor frustration. ”En dag ringde jag åtta gånger till Telenors support, men alla jag pratat svarar bara att man arbetar med problemet”.

En läsare som rest landet runt i 13 år anser att skillnaden är slående. Han berättar att han tappar mellan fyra och sex samtal om dagen. Han har varit med under hela resan från NMT450 till 3g 900/1800. ”Så jag har lite att jämföra med”, skriver han.

En annan är irriterad över att ingen av operatörerna berättade att när de införde ny mobilteknik för att klara ökad datatrafik – ”så kunde det endast ske på bekostnad av möjligheten att använda telefonen för tal”.

En mobilkund skriver om hur han/hon till och med investerat i en riktantenn för att försöka minska problemet, men utan bättre resultat.

En läsare meddelar att kapaciteten på en specifik plats – enligt bredbandskollen - var urusel dagtid, med långa svarstider och många avbrott. Men att kapaciteten fördubblades nattetid. ”Och trots detta förnekar Tele2 kapacitetsbrist”, skriver den frustrerade kunden.

Att variationen kan vara dramatisk mellan olika operatörer vittnar man också om:

”Jag vandrade i Dalarna med min bror, han hade fullständig täckning med Telenor, medan jag nollade med tre”, skriver exempelvis Tobbe.

Det är inte bara på landsbygden folk rapporterar om problem:

”Jag jobbar 400 meter från Globen, där kapaciteten borde vara hur bra som helst”, skriver en med jobb i centrala Stockholm.

Många påpekar att mobiltelefonernas prestanda blivit radikalt sämre.

”Jag hade en Nokia 3510 tidigare, men den Iphone jag har i dag är radikalt sämre. Sverige borde ställa krav på att mobilerna ska kunna ta emot och sända signaler till minst 20 procent bättre prestanda än dagens Iphone klarar”, uppmanar en läsare.

Han/hon får medhåll av fler andra:

”Jag hoppas det blir större uppmärksamhet på själva telefonen. Dåliga radioandelar och antenner kan sänka prestanda lika mycket som alltför långt avstånd till närmaste basstation. Hoppas det blir vanligare att man testar radioprestanda på nya telefoner och bara ser på flashiga funktioner och kamerapixlar”.

I den tidigare artikeln på nyteknik.se berättade operatörerna att de försökte se till att ha tillräcklig kapacitet vid specifika evenemang, bland annat via mobila basstationer. Det påståendet har retat upp flera läsare. Bland annat en som varje år brukar besöka Classic Car Week i Rättvik.

”Jag blir lite förbannad när Tre påstår om att de inte har några problem. Varenda år har 3:s nät varit överbelastat, liksom Telias. Tele2:s nät har däremot fungerat bra, både 3g och 4g.”.

Läsare skildrar också försök till mer udda lösningar:

”Jag vistas i skärgården i Trosatrakten och måste hissa upp en dongel i flaggstången för att kunna få någon internetuppkopling värd namnet”.

Några av läsarna har också konkreta förslag för att minska problemen:

”Kritiken borde riktas mot PTS. Det är den myndigheten som sätter spelreglerna”. säger en skribent.

”Fler master, mer samarbeten och mindre prestige bland operatörerna”, föreslår en annan.

En handfull brevsändare har också –liksom operatörerna - varit nöjda med mobila näten. Bland annat i Täby, längs Norrlandskusten och i Sonö.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt