Miljö

Inga klara besked om stöd till svenskt biobränsle i ny flygutredning

Regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand. Foto: Pontus Lundahl/TT
Regeringens särskilda utredare Maria Wetterstrand visar utvecklingen för flyget med och utan reduktionsplikt. Foto: Pontus Lundahl/TT
Maria Wetterstrand överlämnade på måndagen utredningen "Biojet för flyget" till miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: Pontus Lundahl/TT

Hur ska en inhemsk produktion av bioflygbränsle kunna skalas upp? Den nya statliga utredningen om biojet för flyget saknar tydliga svar på det, och föreslår att frågan ska utredas vidare.

Publicerad

Huvudspåret i den nya statliga utredningen ”Biojet för flyget” är en reduktionsplikt. Förslaget är att införa ett krav på inblandning av biobränsle för alla flyg som tankas på svenska flygplatser från 2021.

– Vi behöver se till så att alla transportslag får betala för sina miljökostnader. Hittills har inte flyget gjort det. Nu har vi en flygskatt. Den här utredningen visar att den ytterligare kostnaden med biodrivmedel blir marginell men utsläppsminskningarna påtagliga, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) till Ny Teknik direkt efter presskonferensen på måndagen, där hon har tagit emot utredningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här