Här plockas batterierna isär

2017-02-13 12:33  

Många uttjänta litiumjonbatterier från svenska fordon hamnar förr eller senare på Stena Recyclings anläggning i Karlstad. Här demonteras batterierna innan cellerna skickas utomlands för återvinning.

Batterimodulerna står uppställda längs en vägg i den rymliga lokalen. Det är högt i tak och enstaka skrammelljud hörs från verksamheten.

Här ägnar sig Stena Recycling åt återvinning av transformatorer och annan elkraftsutrustning. Men sedan ett par år tillbaka hanterar företaget även gamla litiumjonbatterier.

– Det är få återvinningsföretag som håller på med litiumjonbatterier, så vi såg ett behov på marknaden och en möjlighet att utveckla nya processer, berättar Jonas Gustafsson, som jobbar med bilåtervinning på Stena Recycling.

Genom avtal med svenska biltillverkare och bilimportörer har Stena tagit på sig ansvaret för återvinningen av batterierna när de har tjänat färdigt i bilarna. Batterierna lämnas först till någon av Stenas cirka 50 filialer och forslas sedan till anläggningen i Karlstad.

Läs mer:

Läs mer: Litiumet i batterierna går förlorat

Från början befarade Stena att transporterna av batterierna skulle bli ett problem. Cellerna innehåller en brännbar elektrolyt, och skadade batterier måste därför hanteras extra försiktigt.

Jonas Gustafsson Foto: Jörgen Appelgren

På grund av brandrisken är första punkten i Stenas hantering att bedöma om de uttjänta batterierna har några skador. Det görs vid någon av filialerna där batterierna lämnas. Om batterierna är skadade läggs de i vattenbad för att förhindra brand.

Därefter forslas de till anläggningen i Karlstad. Här plockas batteripaketets yttre hölje isär manuellt så att kablar och elektronik kan sorteras och gå vidare i återvinningskedjan.

Då blottas de moduler som finns i batteripaketet. Varje paket brukar bestå av en handfull moduler, som i sin tur innehåller flera celler.

Innan modulerna hanteras vidare måste de laddas ur. Det görs antingen genom att de placeras i saltlösning några dagar eller att de ansluts till resistorer så att energin laddas ur genom värmeutveckling.

– Saltlösning är den bästa metoden ur arbetsmiljösynpunkt. Man kan bränna sig på resistorerna, säger Jonas Gustafsson.

Läs mer:

Läs mer: Lovande metod för återvinning av litium

Efter urladdningen mäts spänningen på batterimodulen för att avgöra om det är säkert att kortsluta.

När modulen väl har kortslutits kontrollmäts spänningen igen. Därefter förvaras modulen i Karlstad i väntan på vidare transport till någon av Stenas samarbetspartner, till exempel Umicores anläggning i Belgien, där vissa metaller från cellerna återvinns.

Än så länge utgör batterihanteringen en ytterst liten del av verksamheten på anläggningen i Karlstad. Förra året var det ”några ton” litiumjonbatterier som passerade här.

Men Stena räknar med att batteriverksamheten kommer att öka i takt med att fler elfordon kommer ut på marknaden.

– Vi behöver en mycket större volym för att nå lönsamhet och kunna gå från manuell till maskinell demontering, säger Jonas Gustafsson.

Stena har även testat att på egen hand återvinna battericellerna. Det gjordes i liten skala på försöksbasis.

– I framtiden hoppas vi kunna göra det i egen regi, säger Jonas Gustafsson.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt