Här är prylen som gör flyget lättare

2010-05-11 23:00  

Nu ska 50 kilo papper ut ur cockpit. Flygbolaget Norwegian är tidigt ute med elektroniska pilotväskor som hanterar all dokumentation en flygare behöver. Ny Teknik följde med på en flygtur.

- Säkerheten ökar, bränsleförbrukningen minskar och pilotens vardag blir mycket enklare, säger Norwegianpiloten Ole Christian Melhus, som leder projektet att införa elektroniska pilotväskor i flygbolagets Boeing 737-plan.

Vid hans vänstra sida i cockpit stod tidigare en traditionell pilotväska i svart läder. Nu är den ersatt av en pc-baserad EFB, Electronic Flight Bag. Här lagras allt från färdplaner och flygplatskartor till manualer och loggar, information som förr fanns på papper. 50 kilo papper.

Vid Ny Tekniks provtur mellan Stockholm och Oslo hjälper tekniken planet att hålla tidtabellen. Strax före start byter flygledarna ut vår startbana mot en kortare bana i ett annat väderstreck. Det kräver en ny beräkning av vingposition och effektuttag från motorerna.

- Att göra beräkningen manuellt hade tagit ungefär fem minuter och då hade vi blivit försenade. Nu gick det automatiskt, säger andrepilot Tobias Runol.

Tidigare räknade piloterna även ut exempelvis vikt och balans manuellt. Nu sköter den elektroniska pilotväskan, som utvecklats av svenska Navaero, även det jobbet. En grafisk vy visar att planets tyngdpunkt ligger inom godkända gränser.

- Den största fördelen är att säkerheten ökar. Risken för mänskliga fel minskar när man inte behöver räkna ut saker manuellt, säger Ole Christian Melhus.

Eftersom motorerna arbetar mer optimalt minskar även slitaget, vilket sparar bränsle och utsläpp.

Flygbolaget räknar med att bli en till två procent snålare när tekniken är fullt implementerad.

- Två procent låter kanske lite, men det blir mycket pengar totalt sett. Norwegian lägger två miljarder norska kronor på bränsle varje år, säger Ole Christian Melhus.

Att ersätta pappersdokument med ett pc-baserat system låter kanske inte så hightech, om man jämför med automatiseringen i andra branscher. Det som fördröjt övergången i flygindustrin är de rigorösa säkerhetskraven. Att få tekniken certifierad kräver mycket arbete.

- Vi är ett av ett av de första trafikflygbolagen i Europa som inför tekniken. Men inom några år tror jag att alla stora flygbolag har elektroniska pilotväskor, säger Ole Christian Melhus.

E-väskan hjälper piloten att räkna

En elektronisk flygväska lagrar flygdata och hjälper piloten med olika beräkningar. Här är några exempel på funktioner:

* Beräkning av vikt och balans.

* Beräkning av motorns effektuttag.

* Rörliga kartor för att navigera på flygplatser.

* Loggbok som mekaniker kan signera.

* Skapa rapporter av bränsleförbrukning och vid incidenter.

* Manualer för flygplanet.

* Övervakningskameror.

* 3G-uppkoppling för dataöverföring.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer