Här är Oculus Rift för konsumenter

2015-06-15 15:41  
Foto: Oculus

Facebookägda Oculus visade nyligen upp den kommande konsumentversionen av den digitala masken Oculus Rift. Nytt var bland annat en speciell handkontroll.

Det var vid ett pressmöte i San Francisco som Oculus visade upp den kommande masken för virtuell verklighet. Masken ska ställas ut vid spelmässan E3 i Los Angeles i nästa vecka, men börjar inte säljas förrän nästa år.

Den nuvarande versionen av Oculus Rift har genomgått flera års utveckling, främst för att minska eftersläpningen mellan huvudets rörelser och bildens rörelse till ett minimum för att minska risken för illamående.

Huvudets rörelser mäts nu i flera riktningar med ett system av IR-sensorer samt med inbyggda rörelsesensorer i masken.

Inuti masken finns två oled-skärmar – en för vardera ögat – vilket ger en upplevelse av djupseende. Dock anses det fortfarande skapa obehag att avståndet som ögonen fokuserar på är konstant, även om objekt tycks befinna sig på olika avstånd.

Startuppföretaget Magic Leap, med finansiering av Google, arbetar med en teknik som ska lösa detta, men anses ännu vara långt ifrån en kommersiell produkt.

Nytt på Oculus pressvisning var en prototyp av ett slags handkontroller, en för vardera handen, som ska göra det lätt att kontrollera virtuella objekt, och även att peka, vinka och göra tummen upp.

Själva masken måste till skillnad från många enklare konkurrerande modeller vara ansluten till en kraftfull dator med sladd.

Oculus köptes av Facebook för två miljarder dollar 2014.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Mats Lewan

Mer om: Oculus Rift

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer