Här är elcykel-veteranens bästa tips

2015-10-20 05:00  

Allt fler trampar eldrivet. Få har lika lång erfarenhet som Åke Skogestam. Ny Teknik ställer fem frågor till en veteran som kört elcykel i drygt tio år.

Varför blev du pionjär?

– Jag har en bilverkstad och jobbar mycket med dieselfordon. Men jag är intresserad av både cyklar och miljön och därför skaffade jag min första elcykel för mer än tio år sedan. Den var urusel med ohälsosamma blybatterier som tog slut direkt. Nu är det litiumjonbatterier som gäller, och de blir bara bättre och bättre. I dag har jag har tre elcyklar plus en elscooter, säger Åke Skogestam.

Hur använder du dem?

– För att göra små ärenden och ibland för att hämta reservdelar till en bil i verkstaden. Och när frugan och jag gör resor med husbilen brukar vi ta med elcyklarna.

Det bästa med eldrift?

– Det är billigare än bilar, och det är skönt att slippa buller även om det kan vina lite från elmotorn. Våra tre hundar slipper dessutom avgaser när de sitter på släpkärran. En fördel om man kör i stan är att man inte behöver komma fram svettig.

Nackdel?

– Stöldrisken ökar, så det gäller att ha rejäla lås. Och man får passa sig när folk och djur kliver ut i vägen eftersom de inte hör att man kommer.

– På vintern kan batteriet tappa lite kapacitet också. Men räckvidden är inget problem för mig som har starka batterier. Häromveckan kom jag tre mil på ett batteri på 48 volt, 10 amperetimmar och pedalassistans. I ryggsäcken hade jag dessutom ett extrabatteri så jag hade utan problem kunnat köra dubbelt så långt, säger Åke Skogestam.

Bästa tipset till noviser?

– Köp absolut inte en billig cykel. Man blir bara trött och ledsen när den varken orkar eller funkar. Minst 20 000 kronor får man räkna med för en hygglig elcykel.

– Om man är händig kan man komma billigare undan genom att sätta motor och batteri på en vanlig cykel.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer