Här är dubbdäcket som får köra överallt

2015-02-10 23:00  

Mikael Fernholm i Västerås har uppfunnit en däckdubb som aktiveras när det är isigt på vägarna och drar sig tillbaka när det är torrt. Och bilens gps säger till när det är dubbförbud, som på Hornsgatan i Stockholm.

– Föraren ska inte behöva bry sig om underlaget. Bilen sköter allt. Det ska vara som en airbag, som man inte tänker på men som löser ut när den behövs, säger Mikael Fernholm som till vardags är teknikchef på elektronikföretaget Ctrach i Västerås.

Han fick idén till den variabla däckdubben för sju år sedan och har på sin fritid förfinat idén och kommit fram till en produktionsmässigt fungerande teknik.

– Alla komponenter finns redan på marknaden. Men ingen har kombinerat dem på det sättet som jag gjort, säger han.

Sommaren 2013 lämnade han in sin patentansökan till patentverket i Stockholm, och nyligen fick han klartecken att patentet kommer att beviljas under våren 2015.

Det spektakulära med Mikael Fernholms variabla däckdubb är att den aktiveras med trådlös elöverföring av samma typ av induktionsteknik som används för trådlös laddning av elbilar och mobiltelefoner.

Men han har haft svårt att övertyga både tänkbara finansiärer som Almi, Vinnova och Skyltfonden och jurymedlemmar i de uppfinnartävlingar han deltagit i.

– Min idé har mottagits med stor skepsis, nu senast på uppfinnarmässan i Västmanlands Drakar i november. Juryn tror helt enkelt inte att det fungerar med trådlös elöverföring, säger han.

Variabla dubbdäck fascinerar. När vi publicerade en artikel på nyteknik.se i förra veckan om Mikael Fernholms uppfinning ställde läsarna en mängd detaljfrågor. Mikael Fernholm svarade på alla.

De handlade om hur dubben sitter fast i däcket, vad som händer med dubben när däcket slits, om det rörliga dubbstiftet inte fastnar i dubben så småningom när det kommit smuts på dubben och så vidare.

– Det finns lösningar på alla problem som jag redan stött på och då har jag jobbat med detta i sju år. Och jag har löst många problem redan, skriver han.

Nokian: Det är komplicerat

Den finländska däckjätten Nokian Tyres visade för ett år sedan ett konceptdäck med in- och utfällbara dubbar.

– Den industriell processen är komplicerad. Det är inte aktuellt att börja tillverka konceptdäcket industriellt i sin nuvarande form, men dubbkonceptet kan bli verklighet någon gång i framtiden, säger Matti Morri, företagets teknikchef.

I februari förra året lade Nokian Tyres ut en videofilm på Youtube och en kort text om ”framtidens dubbdäck” där dubbarna skjuter ut när det är kallt och isigt och dras in när det är varmt och barmark.

I texten på Nokian Tyres hemsida avslöjas inga detaljer om tekniken som får dubbarna att röra sig.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer