TECH

Här är allt vi vet om AR-glasögonen Apple Glasses

Konceptbild som visar hur Apple Glasses kan se ut. Foto: 9to5mac

Här samlar vi allt vi alla nyheter, specifikationer och rykten om Apples kommande vr- och ar-glasögon.

Publicerad Uppdaterad

2023-06-05: Nu är Apple WWDC 2023 igång

Nu är det dags – vid klockan 19:00 svensk tid på måndagskvällen drog Apples årliga utvecklarkonferens WWDC igång. 

Det ryktas att Apple ska premiärvisa sitt vr-heatset i kväll. Apples påkostade evenemang livesänds – och går att följa i Youtube-spelaren nedan. När lanseringen är över kommer ni att kunna läsa om de viktigaste nyheterna här hos Ny Teknik. 

Läs artikeln med nyheterna här.

2023-06-05: Är det nu Apple ger sig in i vr-kampen?

Det första inlägget i den här texten gjorde i november 2019 – för mer än tre och halv år sedan. Nu är det sannolikt bara timmar kvar innan vi får se vad Apple har arbetat med i under alla dessa år.

Apple Glasses, Reality Pro – oavsett vad Iphonetillverkaren väljer att kalla sitt vr-headset kan vi räkna med att lanseringen kommer att få stor uppmärksamhet.

Vad: WWDC (Worldwide Development Conference), Apples årliga utvecklarkonferens drar igång i dag, måndag den 5 juni. Under öppningen av konferensen väntas Apple göra ett gäng nya lanseringar – möjligen av ett vr- och ar-headset.

När: Den trettiofjärde upplagan av WWDC, som hålls vid teknikbolagets högkvarter Apple Park i Cupertino, Kalifornien, startar vid kl. 19:00 i kväll svensk tid. Och självklart ska Ny Teknik rapportera om kvällens lanseringar. Evenemanget livesänds, och kan bland annat följas via Apple Youtube-kanal.

Ett skäl till att headsetet fått mycket uppmärksamhet redan innan lanseringen är att det ryktas att Apple inte planerar att hålla igen prestandamässigt:

  • Glasses/Reality Xr sägs vara utrustad med två 1,41-tumsskärmar konstruerade med mikro-oled och monstruösa 4000 ppi och en maximal ljusstyrka på över 5000 nits. Om du behöver en jämförelse så har populära Meta Quest 2 773 ppi och 100 nits.
  • Enligt källor ska Reality Pro få en minst sagt saftig prislapp – och kan kosta omkring 3 000 dollar.
  • Processorkraften ska hämtas från en skräddarsydd variant av Apples egendesignade M2-chip. Det ryktas vara ett riktigt prestandamonster som ska slå knockout på motsvarande processor i andra fristående ar- och vr-hjälmar.
  • xrOS – det sägs vara namnet på operativsystemet som utvecklats för Reality Pro. Mixed reality-headsetet uppges sakna handkontroll – i stället ska röstkommandon och olika fingerrörelser användas för att styra gränssnitt i operativsystemet.
  • En väntad funktion är Facetime-samtal i vr. Enheten ska (och ta inte detta med en nypa salt, utan hela saltkaret) enligt Gurman erbjuda ”realistiska renderingar av användarens ansikte och kropp i vr”.
  • Apple Glasses sägs också kunna spegla Mac-dator. Man ska likväl kunna använda mus och tangentbord. Nu återstår bara för Apple att förklara varför det är nödvändigt.

Fräck hårdvara är inte allt – oavsett prestandan. En utmaning som heter duga för Apple är att lyckas bygga ett vr-ekosystem. En av Iphones och operativsystemet iOS stora framgångsfaktorer var butiken App Store, som blivit en viktig distributionsplattform för tredjepartsutvecklare av appar.

Är det här Apples vr-glasögon?

Frågan är om Apples lyckas locka viktiga utvecklare att satsa på att ta fram xrOS-varianter av populära appar.

En annan brinnande frågeställning handlar om vilken målgrupp som Apple faktiskt vill nå med sitt påkostade vr-headset. Med en så pass saftig prislapp är det knappast privatkonsumenter som teknikbolaget riktar sig till i nuläget.

En bransch där vr-, ar- och mr-teknik frodas just nu är verkstadsindustrin. Men om Apple siktar på att slå sig in på området kommer man att möta stenhård konkurrens från bland annat finska Varjo, tillverkare av högprestanda vr-headset som används bland annat av Volvo Cars, Autodesk, Siemens, Aston Martin, Lufthansa och Lockheed Martin. 

Måndagskvällen ägnas förmodligen inte helt och hållet åt vr – öppningen av Apples WWDC-konferens kan bjuda på fler nyheter. En riktig lågoddsare är att man även presenterar Ios 17, nästa version av Apples mobila operativsystem. Det ryktas också att vi kan få uppdaterade modeller av bärbara Macbook Air med 15-tumsskärm, samt stationär Mac Studio med högpresterande M2-chip.

2023-05-31: Apples headset kan få skärmar med monsterprestanda

Apple marknadsför sin konferens - med augmented reality.

Om mindre än en vecka kanske vi lever i en värld där vi vet vad Apples mixed reality-headset kommer att heta, vad det kommer att kosta, när det släpps och – inte minst – hur det ser ut. Den 5 juni inleds Apples utvecklarkonferens WWDC och allt tyder på att Apple kommer presentera den mytomspunna enheten då. Inte minst för att Apple nu marknadsför konferensen med en enkel ar-demonstration man kan ta del av via Iphone eller Ipad.

Som den här långköraren till artikel tidigare rapporterat tycks mr-headsetet bli mycket, mycket dyrt. Ett skäl till det är förstås att Apple inte håller igen prestandamässigt. Nu uppger Ross Young, vd för Display Supply Chain Consultants, att Glasses/Reality Pro (eller vad det nu kommer att kallas) får två 1,41-tumsskärmar konstruerade med mikro-oled och monstruösa 4000 ppi och en maximal ljusstyrka på över 5000 nits. Om du behöver en jämförelse så har populära Meta Quest 2 773 ppi och 100 nits (och en gissningsvis väldigt mycket lägre prislapp).

Som sagt: inte långt kvar nu. Passa på att ta igen allt du missat här nedan - den 5 juni får vi sannolikt facit.

2023-05-19: Chocken: Så mycket kostar Apple Glasses att tillverka

Den kommande lanseringen av Apples påkostade ar- och mr-hjälm Glasses (eller Reality Pro, som de också kallats: bara Apple vet förstås det officiella namnet) måste vara en av branschens sämst bevarade hemligheter.

Utvecklingen av Apple Glasses har varit lång, omfattande – och kostsam. Och nu när hjälmen möjligen närmar sig sin lansering, börjar vi få en bild av exakt hur mycket den avancerade enheter kan kosta Apple att tillverka.

Enligt ett dokument publicerat av Minsheng Electronics ska komponenterna som används till Apple Glasses kosta runt 1 400 dollar. Utöver detta tillkommer även leveranskostnader till fabrikerna – vilket gör att den totala summan av material som används landar på runt 1 600 dollar per enhet, skriver Macrumors.

Dyrast är Apples Glasses oled-skärmar, som uppges kosta 280 – 320 dollar. Kamerorna i hjälmen, totalt 14 stycken, sägs landa på 170 dollar. För mr-hjälmens två systemkretsar ska Apple betala 120 – 140 dollar. Enligt obekräftad förhandsinformation ska det röra sig om dels en skräddarsydd variant av ett skräddarsytt chip från Apples egendesignade M-serie, dels ett chip med dedikerad bildprocessor (ISP, image signal processor).

10 000-kronorsfrågan just nu är när lanseringen av Apple Glasses kan ske. Tidigare källor har gjort gällande att det kan ske under årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC, som hålls i början av juni.

Men enligt den välkända Apple-analytikern Ming-Chi Kuo kan världspremiären av Apple Glasses komma att skjutas upp – möjligen ända till 2026 eller 2027.

2023-04-13: Lansering av Apple Glasses tidigast 2026

Apple-analytikern Ming-Chi Kuo är i farten igen. Han antyder att lanseringen av Apple Glasses kan ske tidigast 2026 eller 2027.

Om det nu är så att du ser väldigt mycket fram emot den här produkten, vänta innan du börjar skutta av glädje. Kuo skriver nämligen att de här smarta glasögon inte kommer att massproduceras förrän senare.

Kuos rapport nämner även en ny teknik kallad metalenses – som kan göra kameror mindre och tunnare än tidigare. Tänk en lins så tunn som ett papper.

En lockande innovation som dock lär dröja innan den dyker upp Apples i storsäljande mobiltelefoner, Iphone. Det är troligt, enligt Kuo, att vi inte får se dem i frontkameror först någonstans mellan 2028 och 2030.

2023-03-13: Källa: Apple vd pressar ingenjörer att släppa ar-hjälm

Lanseringen av Reality Pro, Apples första ar-hjälm, är för många en av årets med emotsedda händelser i tech-världen. Allt mer pekar på att den nya prylen kan få premiär i juni på årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC.

Men alla ser inte fram emot släppet – och lanseringen har skapat interna konflikter hos Apple. Enligt källor till Financial Times hade Apples prestigefyllda industridesigngrupp helst sett att Iphone-tillverkaren väntat några år till med Reality Pro. Orsaken ska, enligt tidningen, vara att Apples designers föredragit att kunna lansera ett par lättare ar-glasögon med liknande funktionalitet som den ar-hjälm som det redan finns prototyper av.

Tog beslut över designernas huvuden

Designteamet hos Apple ska dock ha talat för döva öron. Vd:n Tim Cook påstås ha fattat ett beslut över gruppens huvuden, och bestämt att Apple inte har tid att vänta utan att man i stället gå vidare med en lansering inom kort, skriver Appleinsider.

Apples industridesigngrupp har historiskt haft ett stort inflytande, i synnerhet under perioden som gruppen leddes av legendaren Jony Ive, som jobbade nära Steve Jobs. Nu finns det en "enorm press” på gruppen att leverera, säger en före detta Apple-hårdvaruingenjör, som arbetat med Reality Pro, till Financial Times.

Kostsam framtidssatsning för Apple

Uppgifterna som tidningen publicerat är obekräftade, men det är uppenbart att mycket står på spel för Tim Cook och Apple just nu. Samsung, Meta, Google och flera andra techbolag har redan sjösatt flera stora vr- och ar-satsningar – men det stora genomslaget hos konsumenterna har hittills uteblivit.

Apple har satsat enormt mycket tid och pengar på utvecklingen av ar-hjälmen. Det blir också första helt nya produktområdet inom hårdvara på många år. Om Reality Pro blir den kassako som Tim Cook innerligt hoppas på återstår att se.

230216: Då släpps Apple Reality Pro – enligt Bloomberg

Det börjar dra ihop sig för Apples mixed reality-headset – i alla fall om man ska tro på källor som det amerikanska affärsmagasinet Bloomberg talat med.

Enligt tidningen ska få Apple Reality Pro få sin emotsedda lansering på årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC, som går av stapeln i juni. Drygt tre och halvt år efter att det första inlägget i denna artikeln skrevs!

Det kan ses som ett bakslag för Apple – tidigare rykten har nämligen gjort gällande att lanseringen skulle ske under våren, möjligen redan i april. Enligt Bloombergs reporter Mark Gurman ska Apple ha valt att flytta fram premiären för att få mer tid till att få ordning på diverse hårdvaru- och mjukvarutrassel.

Förhandsuppgifter och ryktena om Apples mr-hjälm har varit många genom åren, men med bara några månader kvar till den förväntade lanseringen börjar bilden klarna av vad som sannolikt väntar:

  • Enligt källor kommer Reality Pro få en minst sagt saftig prislapp – och kan kosta omkring 3 000 dollar.
  • Det sägs också att headsetet ska vara utrustad med två skärmar, en för vardera öga, med 4k-upplösning.
  • Processorkraften ska hämtas från en skräddarsydd variant av Apples egendesignade M2-chip. Det ryktas vara ett riktigt prestandamonster som ska slå knockout på motsvarande processor i andra fristående ar- och vr-hjälmar.
  • xrOS – det sägs vara namnet på operativsystemet som utvecklats för Reality Pro. Mixed reality-headsetet uppges sakna handkontroll – i stället ska röstkommandon och olika fingerrörelser användas för att styra gränssnitt i operativsystemet.

230124: Uppgift - realistiska Facetime-renderingar av användaren

Om frekvensen på rapporter, rykten och allmänt skvaller är något att gå efter börjar det dra ihop sig nu. Uppgifterna kommer allt tätare och detaljerna i dem blir allt fler.

Nu sägs det att Apples mixed reality-headset – som sömlöst ska kunna växla mellan augmented och virtual reality – får namnet Reality Pro. Och det är inte allt Apple-kännaren Mark Gurman, ett flitigt återkommande namn i dessa spalter, grävt fram.

Fler godbitar:

• Facetime-samtal i vr. Enheten ska (och ta inte detta med en nypa salt, utan hela saltkaret) enligt Gurman erbjuda ”realistiska renderingar av användarens ansikte och kropp i vr”.

• Bioduk. Att se på bio i vr har varit möjligt sedan dag ett. Frågan är väl snarast om Apple kan övertyga en enda person om att det är ett önskvärt sätt att konsumera film.

• Spegla Mac-dator. Man ska likväl kunna använda mus och tangentbord. Nu återstår bara för Apple att förklara varför det är nödvändigt.

• Inga handkontroller. Denna långkörare till artikel har tidigare rapporterat om att hjälmen får stöd för handspårning (och märkligt vore det annars) och enligt de senaste uppgifterna kommer händerna att användas för att ”nypa” fram kommandon.

• Klen batteritid. Mark Gurman uppger att ett externt batteri – trådbunden till enheten – ska ge endast två timmars batteritid. Batteriet sägs vara stort som två Iphone 14 Pro-telefoner staplade på varandra.

• Den blir dyr. Det här visste vi redan. Men hur dyr? Ja, omkring 3000 dollar enligt Gurman. Med tanke på hur det går för den svenska kronan vågar vi knappt omvandla det beloppet till vår valuta.

230109: Källa – ”Apples vr-hjälm släpps i vår”

Blir 2023 året som Apple tar steget i den virtuella verkligheten? Mer och mer tyder på det, även om inget är bekräftat officiellt än.

Enligt Mark Gurman, Bloomberg-reporter med djupa källor hos Apple, är lanseringen bara några månader bort. Den välkände Appleanalytikern Ming-Chi Kuo är inne på samma spår.

En 3d-rendering som visar hur Apples vr-hjälm kan se ut. Foto: Media

Mark Gurman tror att lanseringen kan ske redan i vår, innan årets upplaga av utvecklarkonferensen WWDC i juni. Leveransstart sker sedan under hösten, uppger Bloomberg.

Ming-Chi Kuo menar att Apples vr-hjälm kan få sin världspremiär i vår – eller under WWDC.

Logga in med ögonskanning

I de senaste ryktena om den kommande prylen nämns bland annat att vr-hjälmen kan vara utrustad med ny typ av biometrisk sensor för iris-skanning. Tekniken ska bland annat göra det enklare för olika användare att logga in på sina respektive Icloud-konto om hjälmen delas av flera. Dessutom ska det gå att genomföra köpa med hjälp av ögonskanning.

Det sägs också att headsetet kan komma med ett fysiskt reglage, likt en krona som finns på klockor, för att snabbt kunna sätta på och stänga av hjälmens ar-läge.

Airpods Pro-integration?

En annan intressant förhandsuppgift står The Information för. Enligt den amerikanska sajten ska den kommande vr-hjälmen och Airpods Pro kunna används som ett integrerat system.

Såväl vr-hjälmen som senaste Airpods Pro är utrustade med Apples H2-chip, som ska säkra ljudöverföring med minimal fördröjning.

Konceptbild som visar hur Apple Glasses kan se ut. Foto: 9to5mac

Apples vr-hjälm ska inte vara utrustad med hörlursport, och de som ansluter Bluetooth-hörlurar från andra tillverkare kan uppleva en viss fördröjning mellan bild och ljud, enligt The Information.

221202: Här är namnet på Apples vr-operativsystem

Utvecklingen av Apple Glasses, Iphonetillverkarens första vr- och ar-glasögon har varit en något utdragen historia – det första inlägget i denna artikel skrev 2019.

Nu pekar allt mer på att Apple planerar en skarp lansering under 2023, kanske redan i vår. Steget in i vr-världen blir Apples första nya produktkategori sedan lanseringen av Apple Watch 2015.

Vi har tidigare skrivit om mjukvaran som ska driva vr-hjälmen. Enligt Bloombergreportern Mark Gurman, ständigt återkommande i den här texten, har Cupertinoföretaget nu spikat namnet på Apples Glasses helt nya operativsystem.

Gurman, med tillgång till djupa källor hos Apple, skriver att systemet ska ha döpts till – xrOS.

Prefixet xr ska stå för extended reality, på svenska ofta översatt till förstärkt verklighet, enligt Mark Gurman. Han uppger också att arbetsnamnet för operativsystemet ska ha varit "realityOS”.

Prislapp på 3 000 dollar?

Dessutom är chefsingenjörerna som leder utvecklingen av apparna Pages, Keynote, Numbers, Anteckningar och Appple news numera också involverade i Apple Glasses-projektet, skriver Bloomberg. Det tyder på att Iphonetillverkaren ser ett tydligt värde i att erbjuda skräddarsydda ar- och vr-upplevelser av några av sina viktigaste program avsedda för så kallade kontorsanvändare.

Numbers och Keynote är Apples motsvarigheter till Excel, respektive Powerpoint från Microsoft.

Förhandsuppgifterna om ett en prislapp på kring 3 000 dollar pekar på att Apple vill försöka nå professionella användare med den första generationen av Glasses.

2022-11-14: ”Apples ar-mjukvara börjar bli färdig”

Iphonetillverkaren Apple intensifierar arbetet med vad som ska bli företagets första ar/vr-glasögon.

Enligt Bloombergreportern Mark Gurman, med djupa källor hos Apple, är målet att lansera Apple Glasses under 2023.

I den senaste utgåvan av nyhetsbrevet Power On (låst material) skriver Gurman bland annat att den första versionen av mjukvaran för Apple Glasses börjar bli färdig.

Kodnamn: Oak

Tidigare rykten har gjort gällande att Apples ar-glasögon drabbats av förseningar efter problem med bland annat mjukvaran och kamerasystemet. Dessa problem verkar nu vara åtgärdade, åtminstone gällande mjukvaran, som enligt Bloomberg har det interna kodnamnet ”Oak”.

Apple är också i färd med att anställa fler ingenjörer och utvecklare som ska arbeta med Apple Glasses och det nya ekosystemet man vill bygga upp kring ar/vr-glasögonen.

Letar efter metaverse-utvecklare?

I jobbannonserna letar Apple efter personer som bland annat kan utveckla en ny videotjänst som kan visa 3d-innehåll i vr-miljöer.

Teknikjätten söker också efter ingenjörer som ska arbeta med nya digitala verktyg och ramverk för ”delade upplevelser i en tredimensionell mixed reality-värld”.

Mixed reality, ibland kallat blandad verklighet, är en teknik där virtuella och fysiska objekt syns tillsammans i en verklig miljö.

Mark Gurman tolkar annonsen som att Apple skulle kunna vara i färd med att utveckla en virtuell miljö som ”påminner om metaverse”.

Apples vd Tim Cook har dock tidigare uttryckt skepsis kring begreppet metaverse. Detta eftersom Cook inte tror att framtidens ar-upplevelser inte kommer att vara låst till ett enda program/användningsområde (läs: metaverse).

– Jag tror att ar är en djupgående teknik som kommer att förändra allt, sa han nyligen i en intervju med nederlänska sajten RTL Nieuws.

”Vill nå proffsanvändarna först”

Den första generationen av Apples Glasses kommer sannolikt inte heller vara riktat till konsumenter. Den tänkta målgruppen ska i stället vara utvecklare och andra proffsanvändare, skriver sajten 9to5mac.

Strategin påminner om Metas senaste drag. Facebooks moderbolag har länge storsatsat på ar- och vr-teknik för massmarknaden, men den nya vr-hjälmen Meta Quest Pro är i stället avsedd främst för företagsanvändare.

Meta Quest Pro kostar drygt 20 000 kronor att köpa – vilket är ungefär samma pris som det spekuleras att Apple Glasses eventuellt kan få.

2022-05-20: Apples visar upp ar/vr-headset för styrelsen?

Börjar vi nu ändå närma oss en lansering av nya ar/vr-glasögon från Apple? Allt mer tyder på det. Nyhetssajten Bloomberg rapporterar att Apples styrelse, där bland annat vd Tim Cook ingår, i förra veckan fick en förhandstitt av ett headset som bygger på ar- och vr-teknik. Det kan innebära att arbetet har nått ett senare stadium i utvecklingen.

Under de senaste veckorna ska Apple också ha växlat upp utvecklingen av den mjukvara som den bärbara enheten ska använda.

Den officiella presentationen av den nya ar-/vr-hårdvaran kan utifrån dessa ledtrådar antas bli senare i år eller nästa år, med beräknat släpp till konsument under 2023.

Om Apple faktiskt släpper ett par ar/vr-glasögon (eller om det blir i form av ett headset) kommer det att vara den första större lanseringen av en helt ny produktkategori som bolaget ligger bakom sedan Apple Watch 2015.

2022-01-17: Apple Glasses försenas – men kan bli billigare än väntat

Manegen var krattad för att Apple skulle lansera sina ar/vr-glasögon på utvecklarkonferensen WWDC i juni. Men nya förseningar kan skjuta upp släppet till nästa år, enligt uppgifter som Bloomberg tagit del av.

Flera källor med insyn i utvecklingen säger till tidningen att Apple haft problem både med mjukvara, kamerasystemet och headset som överhettas under användning. Resultatet är, enligt källorna, att lanseringen skjuts upp till senare i år eller början av 2023.

Bloomberg bedömer också att priset på ett par Apple-glasögon blir lägre än väntat. Analytiker har pekat på en prislapp kring 3 000 dollar, medan tidningen menar att prislappen som diskuterats internt på Apple ligger strax över 2 000 dollar. Det bör betyda minst 20 000 kronor på den svenska marknaden.

Apple sägs bedöma att deras första headset, trots det höga priset, kommer att sälja i mellan 7 och 10 miljoner exemplar under det första året. Det ska enligt Bloomberg följas upp med ett rent ar-headset som har arbetsnamn N421 och ska lanseras senare under 2020-talet.

2022-01-12: Apple Glasses lika kraftfulla som en M1-Mac

Nya indikationer pekar på att Apples kommande ar-glasögon blir ett kraftpaket. Det nya headsettet kommer att ha en strömadapter på 96 W, samma effekt som hos Apples nya Macbook Pro-modeller. Detta enligt en analys från Apple-analytikern Ming-Chi Kuo som Macrumours tagit del av.

Han bedömer att Apple Glasses kommer att ha två processorer, båda utvecklade av Apple och tillverkade av TSMC. Den ena bygger på 4 nm-tillverkningsteknik och den andra på 5 nm.

4 nm-chippet får troligen dra det tyngsta lasset och sägs ha liknande prestanda som en systemkrets i Apples M1-serie. Det andra chippet får kommer enligt Ming-Chi Kuo att sköta hanteringen av glasögonens sensorsysem.

Tidigare uppgifter från samma analytiker säger att Apple Glasses kommer att lanseras under årets sista kvartal.

2021-12-09: Apples ar/vr-glasögon får sensorer för handspårning

Ja, vad vore den här artikeln utan Ming-Chi Kuo? Tommare på innehåll, det är vad. Nu uppger Apple-analytikern att Apples kommande ar- och/eller vr-headset ska utrustas med fyra sensorer för strukturerat ljus.

En sådan sensor sitter redan i moderna Iphone-modeller och används till Face Id, Apples biometriska lösning. Men fyra sensorer skulle enligt Kuo ge högre upplösning och längre räckvidd, något som kan komma väl till pass för handspårning.

Det Kuo inte nämner är om Apple kommer att kombinera sensorerna för strukturerat ljus med en lidar-sensor.

Strukturerat ljus går ut på att sända ut ljus i känt mönster bestående av tiotusentals punkter. När mönstret träffar ett objekt ändrar det form var på det går att återge objektet i 3d. Det här fungerar bra för ansikten – som med just Apples Face Id – men tekniken brottas med att göra noggranna mätningar av objektkonturer. Dessutom är time of flight-sensorer som lidar enklare att miniatyrisera utan att förlora räckvidd.

Det är oklart om Apple vid sidan om headsetet kommer att släppa någon form av tillhörande kontroll.

I vilket fall som helst spår Kuo att headsetet släpps nästa år, kommer att väga 300-400 gram och att Apple räknar med att sälja omkring tre miljoner exemplar 2023. En uppdaterad version väntas lanseras 2024. Den sägs vara lättare, ha bättre batteri och biffigare processor.

2021-11-26: Apples ar-glasögon kan få M1-liknande chip

Mycket har hänt sedan vi senast skrev om Apples planer på att göra prylar man bär runt huvudet. Abba har släppt ny musik, Sverige har haft en kvinnlig statsminister och Facebook heter inte Facebook längre. Vi vet, det är helt crazy.

Just det där sistnämnda kan ha satt eld i baken på Tim Cook och hans undersåtar. Apple sägs vara redo för metaverse redan nästa år, då de enligt analytikern Ming-Chi Kuo (välbekant i dessa spalter) släpper sina augmented reality-glasögon.

Kuos spådomar - återgivna av Macrumors - är extra kittlande den här gången.

För det första ska ar-headsetet få processorer som liknar de unisont hyllade M1-chipen. För det andra sägs enheten blir fristående: den ska alltså inte behöva kopplas till en Iphone för att fungera.

För det tredje? Ja, enligt Kuo sägs Apple internt sikta på att deras smarta glasögon helt ska ersätta Iphone inom tio år. Hoppla.

2021-03-24: Apples vr-headset sägs väga mindre än en Iphone

Så har det blivit dags för en bulletin. Notera det gemena b:et. Vi talar alltså inte om svenska sandlådor, utan om en kungörelse från analytikern Ming-Chi Kuo, vars kristallkula alltid är full av visioner från staden Cupertino i Kalifornien.

Nåväl. Den här gången uppger Kuo att Apples fortfarande mytompsunna ar- och/eller vr-headset kommer att väga 150 gram. Det är färre gram än de som krävs för att få en Iphone 12 att fungera, och definitivt mer lättviktigt än många av dagens vr/ar-headset.

Profeten Kuo låter oss vanliga döda också få veta att Apples headset får ”ultrakort brännvidd”, linser i plast och skärmar gjorda med mikro-oled-teknik.

2021-02-05: 8k-skärmar i Apples vr-headset

En bananformad Iphone med tygkuddar och Apple Watch-liknande utbytbara band för omkring 30 000 kronor? Det är ungefär vad vi har att förvänta oss om nya uppgifter från sajten The Information (betalvägg) stämmer överens med verkligheten.

The Information uppger att de fått ta del av ”interna Apple-bilder av en långt framskriden prototyp” från ifjol. Baserat på dem har sajten sedan gjort en illustration som sägs föreställa prototypen.

Och med illustrationen framträder ett vr-headset som ser ut att vara betydligt nättare och lättare än de som Oculus och HTC producerat hittills. Faktum är att det påminner lite om det som rollfigurerna i filmen Ready Player One har över ögonen.

Illustration från sajten The Information. Foto: The Information
Ready Player One. Foto: Warner Bros Foto: Warner Bros

Apples vr-headset spås vara utrustat med fler än tolv kameror för att spåra användarens händer och för att återge omgivningen. Givetvis är lidar en av sensorerna i den uppsättningen: det har alltid känts logiskt att Apples användning av lidar i sentida Iphone- och Ipad-modeller bara var en uppvärmning inför deras satsning på virtual och augmented reality.

Skärmarna framför vardera öga sägs få 8k-upplösning, vilket är betydligt högre än vad deras mest namnkunniga rivaler kan prestera. Men 8k kan i vr-sammanhang bli riktigt intressant, med tanke på hur nära ögonen är skärmen, och om kamerorna som filmar omgivningen klarar samma upplösning.

Att återge 8k-grafik i ett vr-headset är dock krävande för vilken processor som helst - inklusive det kraftfullare-än-M1-chip som Apple sägs bygga för ändamålet (se nedan) - så därför är tanken att använda ögonspårningsteknik och foveated rendering för att spara på krafterna. Vi skulle inte bli förvånade om svenska eyetrackinggiganterna Tobii är inblandade i projektet, men det är bara rena spekulationer. Uppdatering: En läsare som tagit del av den här texten påminde om att Apple för några år sedan köpte eyetrackingbolaget SMI (Sensomotoric Instruments), vilket förstås gör det troligt att Apple utvecklar sin egen teknik på det här området.

En annan intressant detalj i The Informations artikel är att Apple uppges jobba med ett tillbehör som liknar en fingerborg, med vilken användaren skulle kunna interagera med de virtuella miljöerna.

Också spännande: headsetet sägs inkludera en utåtriktad skärm på vilken en ska kunna se vad användaren ser.

Ett tunt headset med så mycket prestanda låter onekligen dyrt, men uppgiften om att det kan komma att kosta 30 000 kronor känns ändå svårt att tro på. Om nu inte Apple övergett sina planer på att sälja detta till konsumenter, och bestämt sig för att satsa på företagskunder istället.

Och vad händer med de smarta glasögon som Apple också sägs jobba med? De lär komma de med vad det lider, men anses ligga en bit längre in i framtiden. Så vr-headset först, ar-headset senare. Om vi ska tro på de uppgifter som nu florerar.

2021-01-21 – Utvecklingsproblem – men Apple jobbar fortfarande med vr-headset

Det var ett tag sedan vi hörde något senast, men nu har Bloomberg kommit över nya uppgifter om Apples satsningar på virtual och augmented reality.

Har du saltkaret redo? Bra, då kör vi.

rOS. Det sägs vara namnet på operativsystemet som ska ligga till grund för Apples kommande vr-headset. Spel och andra program ska säljas i en specialversion av App Store.

Vr-headsetet sägs ha throughput med vissa ar-funktioner. Vad betyder det? Ja, throughput innebär att ett vr-headset har utåtriktade kameror som låter användaren se sin omgivning även när den har vr-headsetet framför ögonen. Med kamerorna som ögon blir det förstås också möjlighet att addera virtuella objekt – alltså ar – i omgivningen.

Headsetet, med stöd för kontaktlinser, uppges vara fristående på samma sätt som Facebooks Oculus Quest-modeller, men mycket mer kraftfullt, om Bloombergs uppgifter stämmer. Faktum är att Apple verkar kika på kretsar som har mer bett än de så omtalade M1-chipen.

Något mer? Jo, headsetet ryktas få högre upplösning jämfört med de rivaler som finns på marknaden i dag, och kan därför, föga förvånande, komma med en saftig prislapp.

2020-05-19 – Apple Glass kan lanseras i år

Apples smarta glasögon får namnet Apple Glass och ska kosta 499 dollar. De kan komma att lanseras som tidigast under fjärde kvartalet i år, och släpps i butik tidigast fjärde kvartalet 2021.

Det menar åtminstone flitige Apple-läckaren Jon Prosser, som säger sig ha sett bilder på Glass-prototyper.

– Av det jag sett är bågarna i plast, men chansen är stor att det blir någon form av metall i de färdiga versionerna, säger Prosser i sitt Youtube-program Front Page Tech.

Den första generationen av Apple Glass ska påminna om den första generationen av Apple Watch på så sätt att mycket av databehandlingen ska ske på en - gissningsvis blåtandskopplad - Iphone.

Det betyder att Apple kan hålla ner kostnaden för enheten och samtidigt erbjuda en design som liknar vanliga traditionella glasögon. Prosser säger att den prototyp han sett ger stöd åt de uppgifterna.

Båda glasen ska kunna visa visuell information via ett gränssnitt som Apple kallar Starboard.

Vid högra tinningen sägs det sitta en lidarsensor. Det låter rimligt, med tanke på att Apple bakat in en lidarsensor i nya Ipad Pro och ryktas göra detsamma med kommande Iphone 12.

– Och den lidardata som genereras från Ipad Pro går raka vägen till Apple Glass-utvecklarna, säger Prosser och påminner om att användaren först måste godkänna att dela sådan data med Apple.

Inga andra kameror ska vara monterade på glasögonen. Gissningsvis beror det på att Apple vill undvika den kritik som Google fick för sina Glass-modeller.

Gränssnittet ska kunna kontrolleras genom att vidröra bågarna eller genom gester med händerna framför glasögonen.

Några solglasögonversioner tycks inte vara aktuella i nuläget.

2019-11-11 – Uppgifter om ar-glasögon 2023

Apple släpper ett headset kapabelt till både virtual och augmented reality 2022. Ett par ar-glasögon i mindre formfaktor kommer 2023. Det är uppgifter från sajten The Information, vars källor ska ha tagit del av interna presentationer hos Apple. Uppgifterna motsäger tidigare rapporter om ett headset eller ett par glasögon redan under 2020. Enligt sajten The Verge kan det röra sig om att utvecklingen varit mer komplicerad än förväntat.

Headsetet sägs gå under arbetsnamnet N301 och ska vara som en mer slimmad variant av Oculus Quest – ett headset Ny Teknik recenserade nyligen.

Oculus Quest har en throughput-kamera med vilken användaren kan se en grynig version sin omgivning, men som bara används för att rita upp en spelyta och för att varna användaren om den är på väg att krocka med något objekt. Oculus Quest är annars ett renodlat vr-headset.

N301 verkar också använda throughput, men gissningsvis blir återgivningen betydligt bättre. Det ska kunna visa information och kombinera virtuella objekt med fysiska miljöer. Det påminner alltså även om Magic Leap.

Ar-glasögonen som uppges vara planerade att släppas 2023 sägs påminna om ett par dyra solglasögon. En idé Apple ska ha lekt med är att göra glasögonen mörkare när de är aktiva - för att markera för omgivningen att användaren är upptagen.

Enligt The Information ska höga chefer på Apple ha uttryckt att ar-glasögonen kan komma att ersätta Iphone inom tio år.

2019-11-05 – Apple sägs samarbeta med Valve

Iphone-makarna Apple. Och Valve, företaget bakom spelplattformen Steam. De två giganterna rapporteras nu jobba sida vid sida för att utveckla Apples mytomspunna augmented reality-glasögon.

Amerikanska Valve har förstås expertis på det här området: företaget har varit djupt delaktiga i bygget av vr-headsetet HTC Vive och har dessutom på egen hand byggt Index, ett av de mer kraftfulla vr-headseten på konsumentmarknaden just nu.

Tidigare i år skrev sajten Digitimes att Apple var på väg att avveckla den grupp som jobbat med att ta fram ar-glasögon. De uppgifterna tycktes dock inte stämma överens med information i den interna version av operativsystemet Ios 13 som sajten Macrumors vaskat fram. I det interna kodbygget finns mängder av referenser till ett ar-headset.

Nu uppger Digitimes att det inte rörde sig om någon avveckling, utan om en omorganisering för att möjliggöra samarbetet med Valve.

Valve har jobbat med Apple tidigare. För två år sedan hjälpte företaget till med att göra operativsystemet MacOS High Sierra kompatibelt med vr-headset.

Digitimes uppgifter stämmer överens med det analytikern Ming-Chi Kuo sa för en månad sedan: att ”Apple jobbar med externa företag för att lansera sitt första ar-headset”. Kuo är av uppfattningen att enheten ska börja massproduceras före årsskiftet och att det rentav kan bli en lansering tidigt 2020.

Om det blir ett headset likt Magic Leap, eller en enklare variant där en dubblett av Iphone-skärmen visas framför ögonen återstår att se, men enligt den knapphändiga information som finns att tillgå är det gissningsvis det senare.

I vilket fall som helst står det helt klart att Tim Cook, Apples vd, tror att augmented reality är framtiden.

– Jag tror att det kommer att förändra allt. Om ett par år kommer vi inte att kunna föreställa oss livet utan ar, sa Tim Cook nyligen, i en HBO-sänd tv-intervju gjord på uppdrag av mediebolaget Axios.