Opinion

”Glöm inte göra nytta av forskningen”

DEBATT. Vi som fokuserat arbetar med forskningsresultaten ser att frågan om marknadsorienterat nyttiggörande bör prioriteras högre, skriver Olof Sandberg, RISE, och Magnus Lundin, SISP.

Under det svenska ordförandeskapet lanserades begreppet kunskapstriangeln. Betydelsen av kunskapstriangeln är att man skapar en samverkan mellan utbildning, forskning och innovation så att dessa tre delar förstärker varandra. Tidigare hade fokus legat på att omsätta forskningsresultat till tillväxt. Nu kom även utbildningen med i bilden.

Intresset för att diskutera kunskapstriangeln har varit stort, såväl från akademin som från näringslivet. För akademin innebär kunskapstriangeln att man kan diskutera två frågor som man själv har kontroll över, utbildning och forskning, och där utbildningen på senare tid kommit lite i skymundan, bland annat resursmässigt. Flera företrädare för lärosätena har lyft fram detta förhållande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här