Övriga nyheter

Gammal vävstol kapar priset på bränslecellsbil

Mirai tillverkas i Motomachifabriken i Toyota City och redan under januari 2015 beställdes 1 500 Mirai i -Japan. För 2016 är inte något tak bestämt. Till 2017 vill Kalifornien ha minst 3 000 bilar. Foto: Shizuo Kambayashi
Toyotas stora -cirkulära vävstol, som utvecklades i början av 1900-talet. Cirkulära vävstolar -används till att väva sömlösa rör, som säckar, damstrumpor och brandslangar.
Trycktankarna för vätgas vävs av kolfiber i en cirkulär vävstol med teknik som Toyota tog patent på 1907. Foto: Toyota
Satoshi Ogiso är utvecklingschef på Toyota. Tidigare var han en av de ansvariga för utvecklingen av Prius.
Hyundai iX35 Fuel Cell är en -annan bränslecellsbil som finns att köpa på marknaden. Foto: Pontus Lundahl / TT

De första exemplaren av bränslecellsbilen Mirai är levererade i Japan. Bilen kostar en bråkdel av sina föregångare. Ändå ligger prislappen på mellan 550 000 och 750 000 kronor i olika delar av världen. Om fem år ska den kapas med en tredjedel, lovar Toyota.

Publicerad

I entrén till Toyotamuseet i Nagoya står en cirkulär vävstol som uppfanns 1906 av företagets grundare Sakishi Toyoda. Han fick patent på sin uppfinning 1907, och kompletterade den under de följande åren.

I dag använder Toyota den 100 år gamla tekniken till att kapa priset på bränslecellsbilar. En specialbyggd cirkulär vävstol gör det möjligt att producera trycktankar av kolfiber i industriell skala.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här