Övriga nyheter

Första titten på monteringen av nya Volvo XC90

Håkan Ivarssons Powerpoint-sida visar vilka bilar som ska byggas...
…och Caroline Johanssons sida visar hur de ska byggas i fabriken.
Monteringslinan i Torslanda innehåller ett lyft över en materialförsörjningsgata. De åtta body handlingpunkterna är doldisar i bildesignen, men de ska sitta på exakt samma ställe i alla Volvobilar de närmaste 20 åren. Det sparar miljoner för varje ny modell. Foto: Sören Håkanlind
Man behöver vara över 1,60 för att kunna montera bakluckan på ett bra sätt. Caroline Johansson visar. Foto: Jörgen Appelgren
Bredvid linan står en halvfärdig XC90 som montörerna övar på. XC90 är en ovanligt komplex bil att montera. Håkan Ivarsson får ibland synpunkter på vad hans konstruktörer hittat på. Foto: Jörgen Appelgren
Var ska rfid-taggen sitta? Varje bil har en unik identitet. En av Volvocars alla konsulter provar placeringar på rfid-taggen så den inte ska sitta i vägen vid monteringen. Foto: Jörgen Appelgren

De första serieproducerade XC90-bilarna har rullat av bandet i Torslanda. Som enda tidning har Ny Teknik följt arbetet bakom kulisserna inför serieproduktionen, från de första utmaningarna till de sista.

Publicerad

I ett anonymt konferensrum på Volvo Cars i Torslanda står Håkan Ivarsson och Caroline Johansson och avslöjar de tekniska detaljerna i Volvos moderna bilbyggande.

Håkan Ivarsson är teknisk projektledare för XC90, den första bilen i det som kallas SPA, Scalable Product Architecture. Caroline Johansson är ansvarig för att bilen ska gå att bygga i fabriken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här