Övriga nyheter

Första åket genom trixigt tunnelbygge

Första åkturen för pressen genom Citybanan gick utan missöden, men betydligt saktare än de 80 kilometer i timmen som pendeltågen kommer att köra i framöver. Foto: Jörgen Appelgren
Fyra steg för att bygga under kyrkan. Grafik: Jonas Askergren.

Nio svåra år är snart till ända. Den sex kilometer långa pendeltågstunneln Citybanan genom Stockholm är snart klar. Ny Teknik följde med på första åkturen.

Publicerad

Eftersom kontaktledningarna inte är spänningssatta ännu är det en dieseldriven motorvagn som tar infrastrukturministern och journalister på provturen. Det går långsamt och nästan direkt börjar vagnen luta åt sidan.

– Det är en brant lutning här, tredubbelt mot vad det brukar vara, för här ska inga tunga godståg gå, berättar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här