Förarlösa truckar leds på nytt spår

2014-11-24 06:11  

Förarlösa truckar vinner hela tiden ny mark. Men det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu.

– Vissa kunder tycker fortfarande att våra truckar ger en för statisk lösning, men med det här tekniska genombrottet kan vi nå en helt ny marknad med de förarlösa truckarna, säger Jakob Dannemark, vd på AGVE.

Martin Dahl och Anna Forsberg från Chalmers har tillsammans med Jonas Martner från AGVE kommit fram till en ny teknik för att enkelt ändra en trucks fastlagda rutt.

– Den första stora utmaningen var att sätta sig in i deras programvara. Den andra var att skapa en väg för trucken som var snabb och körbar förbi hinder utan att ta för mycket programplats, säger Anna Forsberg.

Hon och Martin Dahl arbetade tre månader med projektet som var deras examensjobb på masternivå inom automation.

Företagets vd är mycket nöjd med studenternas arbete som får stor betydelse.

– Det är egentligen inte så komplicerat men en viktig nyhet som ger flexibilitet, säger Jakob Dannemark.

Förarlösa truckar, AGV:er som de kallas, kom på 1980-talet då Volvo var drivande. Då lades en magnetslinga ner i golvet som trucken kunde följa. Skulle rutten ändras var det bara att plocka fram betongsågen.

På 2000-talet kom lasernavigering, vilket kan beskrivas som ett omvänt gps-system där truckarna styrs via reflektorer.

– Men även detta system har krävt att en ingenjör med stor erfarenhet kommer ut på plats och programmerar om körbanan, ­säger Jakob Dannemark.

Truckarna är säkra så till vida att de stannar om något eller någon kommer i vägen. Men sen har det alltså tagit stopp.

Den nya tekniken innebär att vilken operatör som helst kan ta upp en joystick och leda den runt ett hinder manuellt och sedan tillbaka till spåret. Trucken kommer sedan att betrakta den nya banan som ordinarie körväg.

Företaget AGVE startades i Göteborg 1985 och har tillverkat över 1 000 truckar. Under de senaste åren har fokus flyttats från ren trucktillverkning till att lösa kundens logistikbehov.

Läs mer: Smartare transporter ger bättre logistik

I och med ett ägarbyte 2012 då Jakob Dannemark och Mikael Sandgren tog över som huvud­ägare påskyndades den utvecklingen. Och nu ser företaget ljust på framtiden.

– Vi möter helt klart en ökad efterfrågan i dag. Med den här nyheten kommer marknaden att växa, säger Jakob Dannemark.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt