Föraren: Uber är lite bättre

2015-06-04 05:00  
Wisam Al Zahrooni har kört taxi i fyra år – de senaste månaderna för Uber. Foto: Jörgen Appelgren

Wisam Al Zahrooni som kör taxi för Uber tycker att det är mindre stress än med de etablerade beställningscentralerna. Ubers taxibilar bryter dock på flera sätt mot svenskt regelverk och utreds av Ekobrottsmyndigheten.

– Uber är lite bättre, säger taxiföraren Wisam Al Zahrooni som kör för Uber sedan tre månader.

Han äger inte bilen själv utan är anställd av en taxifirma som får betalt av Uber.

– Man kan välja vilka körningar man vill ta, om kunden avbokar får man ersättning, och om kunden smiter får man betalt ändå, säger han.

Wisam Al Zahrooni har kört taxi i fyra år, bland annat för Taxi Kurir.

– Taxi Kurir vill bara ha pengar för sig självt. De tänker inte på förarna, säger han.

För att komma upp i 20 000 kronor i månaden säger Wisam Al Zahrooni att han får jobba 12 till 14 timmar, alla dagar i veckan. Han säger också att de som jobbar för Taxi Kurir ofta jobbar 16 timmar om dagen.

Vissa av de bilar som körs för Uber saknar taxameter. Körtid samt körd sträcka mäts av Ubers system och debitering sker via appen och tjänsten. Enligt Transportstyrelsen kan man få dispens från kravet på taxameter, men kraven är speciella – exempelvis gäller det persontransport vid statsbesök.

För taxitrafik krävs normalt ett anmält fordon med gula skyltar, taxameter och prisinformation, tillstånd för taxiföretaget, samt taxiförarlegitimation.

För sina tre standardtjänster i olika prisklasser – X, Black och Lux – kräver Uber taxiförarlegitimation. Dock inte för samåkningstjänsten Uber Pop som finns på prov i Sverige sedan september 2014. Med Uber Pop kan vem som helst erbjuda plats i sin bil mot betalning, efter en intervju och en viss utbildning.

– Uber Pop är en katastrof för branschen. Det kommer många förare och konkurrerar på helgerna, säger en Uberförare som Ny Teknik träffat.

– Vi tycker inte att Uber Pop är laglig trafik. Ekobrottsmyndigheten håller för närvarande på att utreda frågan utifrån polisanmälningar som kommit in, uppger utredare Maria Åkerlund på Transportstyrelsen.

Harry Porter, kommunikationsansvarig på Uber i Norden, vill inte säga hur stort Uber är i Sverige. Han hävdar vidare att företaget följer alla lokala regelverk.

– Vi har en konstruktiv dialog med berörda myndigheter, säger Harry Porter.

Så fungerar taxi-uppstickaren Uber

  • Den San Franciscobaserade taxitjänsten Uber finns i Sverige sedan 2013, i Stockholm och Göteborg.
  • Tjänsten bygger på att resenärer bokar körningar via en app, och förarna tar också emot bokningar via Ubers app.
  • I appen kan användaren se taxibilarna, tid till ankomst samt prisuppskattning.
  • All betalning sker via Ubers system och dras från användarens registrerade betalkort.
  • Föraren eller taxiägaren får betalt inom en vecka av Uber som tar en viss procentuell avgift. Däremot tar Uber till skillnad från traditionella beställningscentraler inte ut någon fast avgift av taxiägaren.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer