Flytande bron är som en gigantisk cykelkedja

2015-04-23 05:30  

I Norge skissas på en ny typ av flytbro som ska bestå av rörliga länkar likt en gigantisk cykelkedja.

Tanken är att länkarna i bron ska kunna följa vågornas rörelser.

– Men det blir så små rörelser att du inte märker det, säger Birger Opgaard, brokonstruktör hos konsultfirman Multiconsult.

Han leder utvecklingsprojektet om den nya brotypen. Flera andra företag, samt universitetet i Trondheim, deltar också i arbetet, som delfinansieras av Norges forskningsråd, en statlig forskningsfinansiär likt Vetenskapsrådet i Sverige.

Genom att bron blir rörlig räknar konstruktörerna med att den ska kunna bli längre, billigare och mer miljövänlig än dagens broar.

– Bron kommer att vara oavhängig längden, den kan bli så lång du kan önska och priset per kilometer blir detsamma. Den kostar också mindre i material och blir därmed mer miljövänlig. När du ska bygga så långa broar som fyra kilometer blir det gedigna konstruktioner, men vi kan bygga en mer slank konstruktion, säger Birger Opgaard.

Multiconsult hoppas att kedjebron ska kunna bli en möjlig lösning i det norska jätteprojektet Ferjefri E39, som handlar om att motorvägen E39 mellan Kristiansand och Trondheim ska förses med fasta förbindelser över fjordarna, så att trafikanterna inte behöver åka färja. Fjordarna längs vägen är djupa och breda, vilket gör brobyggena till en rejäl utmaning.

Den nya kedjebron är tänkt att bestå av fasta delar, ungefär 200 meter långa, som kopplas ihop med cirka 80 meter långa länkar med hjälp av fogar. De fasta delarna ska stå på pontoner som förankras i havsbotten.

– Men vi är bara på forskningsstadiet, så det blir många utmaningar att lösa innan vi kommer i mål. Det som är kvar att visa är att de rörliga delarna kan hålla i 100 år och vara underhållsfria under lång tid, säger Birger Opgaard.

För att åstadkomma det tittar konsulterna nu på material som stål eller plast till fogarna.

– Vi jobbar tillsammans med andra miljöer som har kunskap om sådant. Till exempel i flyg och helikoptrar används rörliga delar, berättar Birger Opgaard.

Hittills har inga fysiska tester gjorts på den framtida brons konstruktionsdelar. Förhoppningen är att test i liten skala ska kunna göras om ungefär två år.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer