Fler skärmar sparar bränsle åt timmerbilen

2014-09-19 05:30  

Sätt skärmar på timmerbilen och luftmotståndet sjunker rejält. Bränslebesparingen kan bli upp till 8 procent, enligt Scania.

En stor skärm på hytten, ett skydd mellan travarna och en vindriktare därbak. Det räcker för att sänka timmerbilens luftmotstånd med upp till 20 procent, enligt en ny studie. Per Elofsson, ansvarig för aerodynamik på Scania, tycker att resultatet är spännande.

– Bränsleförbrukningen skulle i bästa fall minska 6–8 procent på sådana här skogstransporter, och det är en ganska stor besparing, säger han.

Scania deltog i studien som leddes av transportforskare från Skogforsk och Linköpings universitet. Mindre släpvagnstillverkare deltog också i projektet.

– Det här är ett pionjärarbete. Vi testar för första gången en skalenlig modell av en 74 tons timmerbil i vindtunnel, säger Claes Löfroth, projektledare på Skogforsk.

Mätningarna gjordes i en vindtunnel i Bromma, som Saab tidigare utnyttjat för att testa Jas 39 Gripen. Forskarna byggde en vägliknande yta och rullade in en timmerbil i skala 1:6. Sedan blåste fläktarna på för att efterlikna de luftströmmar fordonet utsätts för under färd, medan krafterna på fordonet mättes. Då upptäcktes flera bromsande virvelströmmar som inte varit kända tidigare: mellan hytt och last, mellan travarna samt bakom fordonet.

Därefter testade forskarna flera aerodynamiska förbättringar. Här är några exempel:

  • Hytten fick en extra stor skärm som täckte främre delen av den första timmertraven.
  • En skärm täckte mellanrummet mellan travarna.
  • Baksida av lasten fick en bakre luftriktare, en så kallad boat-tail.

För att tekniken ska bli användbar i praktiken så får varken kostnaden eller viktökningen bli för stor. Projektet har inte gjort någon ekonomisk kalkyl, men Claes Löfroth uppskattar att en förlängd hyttskärm plus bakre luftriktare kan gå på mellan 100 000 och 200 000 kronor i runda slängar.

– Om det innebär att åkaren sparar cirka 80 000 kronor per år i bränslekostnader betalar sig investeringen ganska snabbt, säger han.

Han bedömer att fordonets vikt ökar ungefär 100 kg, vilket är godtagbart för en tung timmerbil.

Testerna gjordes före sommaren med stöd från Energimyndigheten. Om några veckor ansöker gruppen om pengar till en andra studie. Dels för nya tester i vindtunneln, dels för att göra praktiska försök ute på vägarna.

– Flera åkerier vill vara med att testa. Vi hoppas kunna dra igång i början av 2015.

Scania har liksom andra lastbilstillverkare lagt mycket kraft på att sänka lastbilarnas luftmotstånd och på att förbättra luftflödet mellan hytten och påbyggnaden. Men resten av timmerekipaget ansvarar trailertillverkare och påbyggare för, och de har inte haft samma fokus på aerodynamiken.

– Fordonens medelhastighet är relativt låg, och man har kanske inte trott att bränslebesparingen kunde bli tillräckligt stor för att täcka investeringen. Sedan är nog branschen lite konservativ också, säger Per Elofsson.

Han nämner fler utmaningar. Skärmarna måste vara robusta så att de inte skakar av på dåliga skogsvägar. Samtidigt måste det vara lätt att lasta och lossa timret. Dagens EU-regler begränsar dessutom möjligheten att använda bakre luftriktare.

Törstiga bilar med timmerlast

  • I Sverige finns 1 800 timmerbilar.
  • De kör i snitt 20 000 mil per år.
  • År 2013 var bränsleförbrukningen 5,8 liter diesel per mil för en normal skogsbil på 60 ton.
  • Bränsleförbrukningen har därmed sjunkit med 3 procent på 15 år, betydligt mindre än övriga lastbilstransporter.

Källa: Skogforsk

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt