"EU glömmer bort biodrivmedlen"

2013-01-25 15:13  

EU-kommissionen föreslår att varje medlemsland måste ha ett visst antal ladd- och tankstationer för alternativa fordonsbränslen. Men förslaget kritiseras för att inte omfatta biodrivmedlen.

I direktivförslaget ställer EU-kommissionen upp minimikrav för hur många laddstationer för elbilar och tankstationer för naturgas och vätgas som varje land måste ha. För Sveriges del innebär det minst 14 000 laddstationer för elbilar som är tillgängliga för allmänheten i slutet av år 2020 om förslaget blir verklighet.

Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, tycker att EU-kommissionen har glömt bort biodrivmedlen i förslaget.

-De rena biodrivmedlen, som etanol och biodiesel, saknas i förslaget. Ändå är det biodrivmedlen som kommer att stå för en mycket stor del av framtidens fordonsbränslen och reduktion av klimatutsläpp, eftersom de till låg kostnad kan ersätta bensin och diesel på ett miljömässigt hållbart sätt, säger Svebios vd Gustav Melin i ett pressmeddelande.

Föreningen Gröna bilister tycker att det är bra att EU visar en riktning och att de inte faller i fällan att bara stötta ett bränsle. Men föreningen skriver i ett pressmeddelande att kommissionen också diskuterar direktiv som behandlar biodrivmedel mycket hårdare än bensin och diesel.

-EU tar ett litet steg framåt, men saknar helheten. De gynnar vad de kallar biodrivmedel, men inkluderar fossil naturgas, de talar ofta om att minska transporternas klimatpåverkan, men straffar biodrivmedlen med ensidiga krav, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna bilister, i pressmeddelandet.

Organisationen Vätgas Sverige tycker att förslaget från EU-kommissionen är en viktig och tydlig signal om att man menar allvar i omställningen av transportsektorn.

-Nu behöver också våra myndigheter delta i arbetet med att ta fram planer för infrastrukturen, vilket sker i andra länder. Större infrastrukturpaket kan få europeisk medfinansiering, vilket vi inte vill gå miste om, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige, i ett pressmeddelande.

Sverige har god kompetens inom alla tre bränslealternativ som nämns i direktivförslaget, konstaterar organisationen, och menar att fina möjligheter öppnas för svenska företag att skapa nya jobb vid utbyggnaden av tankmöjligheterna.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt