Ester utvecklar storbankens it

2016-09-06 06:00  
”Vi kommer att jobba mer ihop över landsgränserna”, säger Arno Pae, marknads- och säljchef i Swedbank, Estland. Foto: Mart Siilivask / Swedbank

Baltikum är ett centralt it-nav för Swedbank, och Estland ligger på flera områden före Sverige. Nu ska banken överbrygga klyftan över Östersjön.

En stor del av Swedbanks it-utveckling sker i Baltikum, särskilt i Estland och Litauen.

– På vissa sätt leder vi utvecklingen och visar övriga Swedbank vad som går att göra, säger Arno Pae, marknads- och säljchef i Estland.

Han berättar att det finns fler digitala tjänster i Estland än i Sverige.

Swedbank i Estland har nyligen lanserat en Izettle-liknande lösning, en dongel som kopplas på en telefon eller liknande och som gör det möjligt att betala köp i mindre affärer, marknader och så vidare.

Andra exempel är att det går enklare att signera vissa kontrakt online.

– Skönheten med den estniska digitala identiteten och systemet med digitala signaturer är att du kan skicka kontrakt via mejl, utan någon online-plattform, säger Arno Pae.

Digital Teknik är på besök i Swedbanks huvudkontor i Tallinn. På tolfte våningen är det en fantastisk vy över den gamla Hansastaden, med utsikt ned mot hamnen.

Läs mer:

Läs mer: Estland har sprungit om Sverige i digitaliseringen

När Swedbank nu växlar upp med den nya enheten Digital Banking är ambitionen att komma närmare kunderna på ett likartat sätt i samtliga länder där banken är etablerad – hemmamarknaderna är Sverige, Estland, Lettland och Litauen.

– Vi försöker bli ett företag som överbryggar havet, säger Vladimir Lazarev, ansvarig för it-arkitektur för Digital Banking i Baltikum på Swedbank Group IT.

Estland är ett av världens mest digitaliserade länder, långt mer än de baltiska grannarna. Staten drog i gång ett ambitiöst e-förvaltningsprogram redan på 1990-talet.

– Det var ett tigerprogram. Allt är databaserat här och alla har en digital identitet. Men vi är ett fattigare land jämfört med Sverige. Här finns också en skarpare gräns mellan de yngre och de äldre, som i viss mån har missat det digitala tåget, säger Arno Pae.

För Swedbanks del innebär den höga graden av digitalisering stora fördelar. Banken har inte minst lagt ned ett stort antal av sina lokalkontor under senare år.

– Det var en bra tajming på digitaliseringen infrastrukturmässigt här i Estland. Vi har haft möjlighet att bygga mer från scratch, säger Arno Pae.

Läs mer:

Läs mer: Swedbanks nya it-tjänster kommer från Estland

Swedbanks it-verksamhet finns till stor del i Vilnius i Litauen, i Tallinn och i Stockholm.

– Det finns också några, lite färre, i Riga och i Umeå. Alla jobbar för att göra den digitala kundupplevelsen så bra som möjligt, säger Piret Brett, chef för it-verksamheten i Baltikum.

I Estland arbetar 2 300 personer på Swedbank, som är landets största bank. Drygt 300 arbetar med it, men det digitala går in i alla verksamheter, så det blir allt svårare att särskilja, anser Piret Brett.

Internetbanken är likadan i alla länder med undantag av Sverige.

– Det är av historiska skäl, men målet är att få samma internetbank även i Sverige, säger Vladimir Lazarev.

Vad innebär den nya satsningen med Digital Banking för er del?

– Jag vill inte gå in på detaljer, men det handlar om att stänga alla gap. Vi kommer också att jobba mer ihop över landsgränserna, säger Arno Pae.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Skandinavisk dominans

Swedbank har 35 lokalkontor i Estland.

Banken är störst i Estland, sedan följer SEB, Nordea och Danske Bank. Först därefter kommer inhemska banker, som Krediidipank.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt