Elbolagen: Snabbladda med förnuft

2015-02-24 23:00  

Den som enbart tänker sig att snabbladda sin elbil får väldigt höga milkostnader. Men med hemmaladdning kör man 60–70 procent billigare än med en bensin- eller dieselbil.

– Man måste tänka på ett annat sätt när man kör elbil. Man åker inte till macken och snabbtankar el i 20–30 minuter varje dag. ”Macken” har man hemma och bilen tankas när man sover, säger Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Fortum.

Enligt Markus Hökfelt, nordisk ansvarig för Fortum Charge & Drive, visar erfarenheterna från Norge att snabbladdarna bara används för att fylla på några extra kilowattimmar.

– Snabbladdaren är en extra resurs. Snittkunden i Norge snabbladdar bara i 15 minuter, säger Markus Hökfelt.

Varför tar ni betalt per minut och inte per tankad kWh?

– Vi vill ha ruljans vid snabbladdarna, inte att de används som parkeringsplatser, säger Mattias Tingvall.

Både han och Markus Hökfelt nämner laddhybrider, som har små batterier och inte kan tillgodogöra sig snabbladdarens höga effekt på 50 kW. Med ett kWh-pris skulle det bli billigare för en laddhybrid att stå och ”snabbladda” än att betala parkeringsavgift.

– Laddhybrider är bra men de behöver inte snabbladda, säger Mattias Tingvall.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt