De glider runt i motorn med Oculus Rift

2014-09-20 06:00  

Amerikanska Obscura Digitals Europakontor i Stockholm är ett av de första företagen i världen som skapat en kommersiell Oculus Rift-applikation för den industriella marknaden.

– När Oculus Rift kom i gång med Kickstarter såg vi hur många tungviktare i spelvärlden gick i god för projektet och då blev vi också intresserade. När vi sedan provade OR förstod vi att det var något mycket speciellt, säger Niklas Lundbäck, Obscura Digitals Europa-vd.

Han tog med sin Oculus Rift och visade den för några chefer på det Volvoägda lastbilsföretaget UD Trucks i Japan. De upplevde samma wow-effekt och bestämde sig för att vara först ut bland världens alla lastbilstillverkare.

Niklas Lundbäck och hans team tog in Cad-modeller av UD Trucks lastbilar och gjorde en animerad och mycket avancerad filmapplikation för Oculus Rift.

Med applikationen uppkopplad till den helt omslutande OR-masken kan man åka på en svindlande tur in genom lastbilarnas motorer - och studera dem på detaljnivå.

– Det blev som att åka berg-och-dal-bana bland kolvar, muttrar och ventiler. Och en stor succé på Tokyo Motor Show, säger en nöjd Niklas Lundbäck.

Han tycker, trots framgången med företagets applikation, att det är rätt mycket som måste förbättras för att Oculus Rift-skärmen ska bli riktigt bra.

Upplösningen måste till exempel bli högre. I dag är den 1 280 x 800 pixlar som delas mellan båda ögonen. Den effektiva upplösningen per öga blir alltså 640 x 800 pixlar. Det räcker inte för en riktigt stark upplevelse. Men det är en av de saker som Oculus Rift-teamet just nu jobbar på för att förbättra inför en konsumentversion. Minst 1 080 pixlar (960 x 1 080) per öga är målet inför ett kommersiellt släpp.

– Det är inga stora problem. När de löser det, och det gör de förmodligen ganska snart, så kommer massmarknaden ligga vidöppen, säger Niklas Lundbäck.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS