Därför krånglar Saabs elprojekt

2011-09-06 23:00  
Leif Hermansson mäter batteriets funktion i Saabs nya elbil. Med på bilden är också Marcus Ehner, Kjell Johansson och Mathias Stålek som jobbar med elprojektet. Foto: Tomas Fasth/TTELA

Saabs elbil Epower är över ett år försenad. Bara en prototyp med batteripaket som klarar 20 mils räckvidd har byggts.

<p>Serieproduktionen av nya Saabar har, med några få undantag, stått stilla sedan i april. Samtidigt har bolagets utvecklingsingenjörer jobbat vidare med den uppmärksammade elbilen, som ska klara 20 mils räckvidd.</p> <p>- Fast det har varit uppehåll i produktionen har teknikutvecklingen aldrig stått stilla, säger Thomas Ahlqvist, som leder projektet på Saab.</p> <p>Även Saabs kinesiska partners Pang Da och Youngman har visat intresse för Epower. Projektet har varit fördelaktigt i investeringssamtalen, enligt Ny Tekniks källor.</p> <p>Provflottan på 70 testbilar med resurser för 20 mils räckvidd, skulle ha börjat att byggas under förra hösten. Men det som finns i dag är sex testbilar - varav en med det stora batteripaketet på 35,5 kWh (tidigare 15kWh), och som kan köras 20 mil utan att laddas igen.</p> <p>Batteripaketet levererades till Saab i början av juli och bilen rullade på Saabs provbanor ett par veckor senare. </p> <p>- Vi glider i tidigare tidsplaner. Vi underskattade svårigheterna med batterisystemet, att få det att fungera på ett bra sätt, säger Thomas Ahlqvist.</p> <p>Av en ansökan om extra medel till Energimyndigheten i våras framgår att utökningen av batterikapacitet, liksom efterföljande "omfattande ändringar på kaross och inredning", varit en tung orsak. Det samlade batteripaketet väger nu 370 kg.</p> <p>Är batteriproblemen lösta nu?</p> <p>- Ja, nu tycker vi att vi är på spåret, säger Thomas Ahlqvist.</p> <p>Vad har varit den svåraste utmaningen?</p> <p>- Det handlar om beräkningar, räknar man fel tar man fel beslut.</p> <p>Bilen i sig har inte utgjort något problem. Det är i stället integrationen med batterisystemet som har krånglat, beskriver han.</p> <p>Staten bidrog först med 87 miljoner kronor i 200-miljonerkronors-projektet, varav 60 miljoner kom direkt från näringsdepartementet. </p> <p>I våras stoppade Energimyndigheten in tio nya miljoner på grund av att batteriproblemen fördyrat utvecklingen. Samtidigt gick Saab in med 30 extra miljoner.</p> <p>Går bolaget i konkurs hoppas man på Energimyndigheten att projektledaren Innovatum ska driva det vidare med en annan fordonspartner.</p> <p>- Det är i alla fall en förhoppning, säger Peter Kasche, handläggare på myndigheten.</p> <p>Bristen på komponenter på Saab i övrigt utgör inget bekymmer för elbilsutvecklingen. Materieltillgången för elbilen är säkrad, enligt Thomas Ahlqvist.</p> <p>- Planen nu är att "tjuvstarta byggnation och sedan komma ut med en batch testbilar när dessa är validerade, godkända och certifierade".</p>

Elbilen Epower

Projektet är ett resultat av ett samarbete mellan:
- Saab
- Boston Power batteritillverkare
- Electroengine batteriövervakning
- Innovatum projektledare
- Power Circle samarbetsorgan för svensk elindustri

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer