Övriga nyheter

Brant stigning kan ge tystare flyg

Inflygningstekniken i dag är anpassad efter både miljö- och bullerkrav. Ett nytt centrum vid KTH ska se om det går att reducera bullret. Foto: Pontus Lundahl / TT
Mats Åbom. Foto: Peter Larsson

Brantare starter och landningar är det hetaste tipset för att på kort sikt minska flygbullret.

Publicerad

I förra veckan invigdes Centrum för hållbar luftfart vid KTH, ett forskningscentrum vars främsta syfte är att minska flygbuller.

– Det är det mest ovanliga jag har varit med om som professor. Jag satt på mitt rum när telefonen ringde, någon sa ungefär: ”Hej, det är från Swedavia, vi håller på med en förlikning och ska satsa 50 miljoner på forskning om flygbuller, vi behöver prata lite”, berättar Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH och föreståndare för det nya forskningscentrat.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här