Brant stigning kan ge tystare flyg

2015-11-17 15:00  

Brantare starter och landningar är det hetaste tipset för att på kort sikt minska flygbullret.

I förra veckan invigdes Centrum för hållbar luftfart vid KTH, ett forskningscentrum vars främsta syfte är att minska flygbuller.

– Det är det mest ovanliga jag har varit med om som professor. Jag satt på mitt rum när telefonen ringde, någon sa ungefär: ”Hej, det är från Swedavia, vi håller på med en förlikning och ska satsa 50 miljoner på forskning om flygbuller, vi behöver prata lite”, berättar Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH och föreståndare för det nya forskningscentrat.

Bakgrunden är en grupptalan som ett stort antal bullerstörda fastighetsägare i trakten av Arlanda drev mot Swedavia och Trafikverket. Resultatet blev en förlikning på 50 miljoner kronor, som satsas på forskning.

– Vi har redan ett antal idéer. På kort sikt kan vi utvärdera en rad åtgärder som man gör i andra länder och räkna på vad de betyder för bullret. Det finns en lista, där det hetaste tipset är att ändra inflygningsreglerna så att planen kan stiga brantare efter start och likaså gå ner brantare vid landning, säger Mats Åbom.

– På lite längre sikt kan det handla om att låta meteorologiska data, alltså väder och vind, styra flygets banor så att planen kan starta och landa så ”tyst” som möjligt.

Ett annat spår handlar om att planera bostadsområden utifrån bullerkällor i området. Det kan handla om att lägga stora kontorshus som ljudbarriärer mot ett bostadsområde, eller använda naturligt bakgrundsljud som porlande vatten, som inte upplevs störande.

Mats Åbom talar också om att göra bullerkartor för flygplatser, där man utifrån väder och vind kan förutse vilka områden som kommer att vara störda.

Det riktigt långsiktiga arbetet är att göra flygplanen tystare.

– Märkbart tystare motorer kommer inte förrän om 15–20 år, säger Mats Åbom.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt