Bränslecellen stoppar lastbilens diesel-slöseri

2015-09-30 05:03  

Volvo testar en ny variant av bränslecell för att få el i lastbilshytten under rasterna.

Nu satsar Volvo på utvecklingen av en ny bränslecell inom EU:s FoU-projekt Desta. Det handlar det om en fastoxidbränslecell, SOFC, som står för Solid Oxide Fuel Cell.

– Den här fastoxidbränslecellen tolererar både svavel och lättare kolväte, säger Jonas Hagerskans, ansvarig för Volvos del inom EU-projektet.

Bränslecellen är tänkt att användas som el-aggregat i tunga lastbilar när de står uppställda på rastplatser utan tillgång till el. I USA är det vanligt att lastbilsförarna kör sina motorer på tomgång för att få el till kaffekokare, tv, värme och luftkonditionering. Omkring 2 miljarder liter diesel om året uppges gå åt för tomgångskörning på nätterna i USA.

Med en bränslecell i lastbilen minskar dieselförbrukningen, och därmed de miljöfarliga utsläppen.

– Förarna sover dessutom bättre på natten utan den höga ljudnivån och de kraftiga vibrationerna, säger Jonas Hagerskans,

Det är det tyska bolaget Eberspächer som, inom EU-projektet, har utvecklat fastoxidbränslecellen, baserat på Volvos kravspecifikationer.

– Den nya bränslecellen ska inte bara klara av dieseln, utan också lastbilens kraftiga vibrationer. Den måste dessutom vara liten och lätt eftersom utrymmet på en lastbil är väldigt begränsat, säger Jonas Hagerskans.

Volvos utvecklingsingenjörer har integrerat bränslecellen i lastbilen och sett till att reglersystemet balanserar energiflödet. De har bland annat tagit fram en ny dc/dc-omvandlare för att sänka den höga likspänningen från bränslecellen till batteriet.

I somras testade Volvo den nya bränslecellen för första gången ute på vägarna. Bränslet var amerikansk diesel. En lastbil kördes i över 250 mil och bränslecellen användes under 50 timmar.

Försöket visade att bränslecellen klarar miljön i tunga lastbilar, och att dieselförbrukningen under tomgång minskade från 3 liter per timme under tomgång till 1 liter per timme.

Koldioxidutsläppen under rasterna minskade därmed också med ungefär 70 procent.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt