Biofabrik i Piteå har slut på pengar

2015-12-01 15:00  

Samtliga anställda vid pilotfabriken LTU Green Fuels i Piteå har varslats om uppsägning. Orsaken är brist på finansiering.

I pilotfabriken har en unik teknik utvecklats för att tillverka biobränslen genom förgasning. Fabriken har hittills tillverkat nära 1 000 ton av fordonsbränslet bio-DME (dimetyleter) som bland annat levererats till Volvo för test i lastbilar.

Men nu hotas pilotfabriken av nedläggning. Alla de 18 anställda, varav de flesta är processingenjörer, har varslats om uppsägning.

– Det är väldigt trist. Anledningen är att vi saknar finansiering från och med maj nästa år, säger Rikard Gebart, professor och forskningsansvarig vid LTU Green Fuels vid Luleå tekniska universitet.

Han har dock inte gett upp utan arbetar för att hitta en lösning.

– Vi söker nya forskningspengar och har en positiv dialog med Energimyndigheten.

Pilotfabriken drevs tidigare av företaget Chemrec. De hade långt gångna planer på en storskalig fabrik i Örnsköldsvik för tillverkning av fordonsbränsle genom förgasning av svartlut, en biprodukt från papperstillverkning.

Men 2012 drog sig partnern Domsjö Fabriker ur projektet. Orsaken var bland annat en osäkerhet om regeringens långsiktiga skatteregler för biobränslen. På grund av svårigheterna att kommersialisera tekniken varslade Chemrec hela personalen om uppsägning i oktober samma år.

Den gången blev räddningen ett finansieringspaket, lett av Energimyndigheten på totalt 158 miljoner kronor. I samband med detta tog LTU över pilotfabriken genom att universitetets holdingbolag köpte Chemrec och bildade LTU Green Fuels.

Rikard Gebart är övertygad om att det kommer att byggas anläggningar för bio-DME.

– Det finns inget som slår vår process i effektivitet. Därför är det viktigt att behålla all den kompetens som finns hos de anställda och som nu riskerar att försvinna.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt