Bättre täckning i tunnlarna än utanför

2015-12-02 05:00  
Mobiloperatörerna mäter täckningen i tunnlarna, under överinseende av Sven-Åke Pettersson. Foto: Jörgen Appelgren

Hallandsåstunnlarna är rejält uppkopplade. Mobiltäckningen är bättre inuti än utanför.

Ny Tekniks reporter har fem pinnar hela vägen i mobilen medan tåget åker fram och tillbaka i Hallandsåstunnlarna.

Med ombord på Trafikverkets testtåg finns representanter för flera mobiloperatörer samt för företaget Mic Nordic som installerat radiosystemen.

De mäter signalerna för mobilnäten 2g, 3g och 4g på frekvenserna 800, 900, 1800, 2100 och 2600 MHz.

Tunnlarna genom Hallandsåsen ska ha full mobiltäckning.

– Trafikverket har ju som policy att främja tågåkande och göra det mer populärt. Man ska kunna sitta på ett tåg och arbeta och surfa för fullt utan att få avbrott i tunnlar, kommenterar Fred Näsström, radiosystemspecialist på Trafikverket.

En av operatörerna mäter som mest 72 megabit/s i dataöverföringskapacitet inne i en av tågtunnlarna. Men utanför störtdyker mätaren genast till 0,5–5 megabit/s.

Det är viktigt att alla operatörer får lika mycket i signalstyrka, därför mäter man intensivt inför trafikstarten den 13 december.

– Vi är inne på slutverifieringen, säger Peter Sandin, sälj- och marknadschef på Mic Nordic.

Trafikverket har valt en radiolösning för Hallandsåstunnlarna som gör att en basstation kan falla bort utan att tågradiossystemet GSM-R och blåljusradion Rakels kommunikation påverkas. Utöver dessa två delar mobiloperatörerna på nio basstationer.

Eftersom man inte kan använda antenner i en tunnel utan att radiosignaler dämpas, omvandlas signalerna från basstationerna till laserljus. Ljuset leds genom tunnlarna via så kallade optokablar.

Det är första gången som Trafikverket använder sig av separata läckkablar för sändning och mottagning. Sammantaget 35 000 meter har lagts ut.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt