Årets solbil byggs om för att klara av vinden

2015-04-14 23:00  

Revansch är drivkraften för studenterna i JU Solar Team i Jönköping i World Solar Challenge i Australien i höst. De bygger en helt ny solracer till det 300 mil långa loppet.

Föregångaren för två år sedan blåste av vägen i hård vind halvvägs genom loppet i förra tävlingen.

Om fyra veckor ska den nya bilen vara klar för provkörning. Årets bil blir lägre och mer kursstabil. Den får också en helt ny, speciallindad 5 kW navmotor från japanska Mitsuba på höger bakhjul, nya Boston Power Swing-batterier, sex kvadratmeter nya kiselsolceller från Sunpower samt ny MPPT-elektronik från Drivetech som kontrollerar spänningen mellan solceller, batterier och motor.

– Vi är bättre förberedda den här gången. På tävlingens fjärde dag blåste det full storm och bilen dansade av vägen och fick en knäck som inte gick att reparera, säger Magnus Andersson, lärare på Jönköpings tekniska högskola och initiativtagare till Sveriges första och hittills enda deltagande i VM för solbilar.

Bilen klarade halva tävlingen, eller 150 mil, och slutade på 20:e plats i resultattabellen för JU Solar Team och Natural Magic Energy. Vinnare blev de nederländska teknologerna från Delftuniversitetet med den åttonde versionen av den Nuon/Vattenfall-sponsrade vinnarbilen Nuna.

Årets start går på morgonen den 18 oktober och tävlingen avslutas sju dagar senare.

– Vi siktar på att bli klara med bilen senast i mitten av maj. Då hinner vi köra in både den och förarna på hemmaplan innan vi måste sätt den på båt till Australien vid midsommar. Förra gången hamnade vi i tidsnöd och fick bygga färdigt bilen i ett garage i Darwin. Det straffade sig, säger Magnus Andersson.

Tävlingen går på allmän väg med följebilar både före och efter tävlingsbilen. Klockan 17.00 blåses dagens lopp av, solbilens läge på vägen märks upp och hela teamet slår läger på platsen i väntan på nästa dags tävling klockan 08.00.

– Under de 150 mil som vi hann köra förra gången höll vi en medelhastighet på 80 kilometer i timmen. I år siktar vi på 95 kilometer i timmen – och ett lopp utan missöden, säger Magnus Andersson.

Det här är World Solar Challenge i Australien

Första tävlingen genomfördes 1987. Då var elbilar ett hett ämne hos världens största biltillverkare och GM, Ford och Honda ställde upp. GM vann med solcellsbilen Sunraycer, som klarade de 300 milen med en genomsnittlig hastighet på 67 kilometer i timmen.

Nästa tävling ägde rum 1990. Då vann ett studentlag från Biel. De två följande tävlingarna, 1993 och 1996 vanns av Honda med Dream 1 och Dream 2 med Biel-laget på andra plats båda åren.

Därefter har World Solar Challenge utvecklats till en ren studentlagstävling där universitetet i holländska Delfft med sin Nuna tagit hem seger i fem tävlingar av sju, bara slagen av japanska Tokai-universitetet 2009 och 2011.

Numer finns begränsningar både i ytstorlek och i solcellskvalitet, maximalt sex kvadratmeter solpanel med kiselsolceller och max tre kvadratmeter med gallium-arsenid.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer