Alkobommar sprider sig i Sverige

2014-10-27 05:30  
Det är ny teknik som alkobommar som möjliggör automatisk nykterhetskontroll i Stockholms frihamn. Foto: Andreas Libell

Onyktra förare får rött ljus i Stockholms frihamn. Svensk teknik i alkobommar slår dessutom larm.

Ett mindre försök i Göteborg slog väl ut. Alkobommar används nu fullskaligt i Stockholm under en försöksperiod av Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF.

Samtliga förare som kör av färjorna kommer fram till en alkobom i någon av filerna. Det finns sex stationer, fyra för personbilar och två för lastbilar. Varje dag kontrolleras 20–30 lastbilar och 200–300 personbilar.

Det ligger flera års utvecklingsarbete bakom tekniken. Sven Gunnar Olsson, grundare av Servotek, har tagit fram blåstekniken.

Till skillnad från polisens nykterhetskontroller blåser föraren här en bit ifrån munstycket. Luften analyseras med infraröda strålar och resultatet styr ljus och bommar. Förarna får snabbt besked: grönt ljus och öppna bommar eller rött och signal till polis som tar hand om föraren.

Samtidigt går alla resultat till MHF:s center i Tibro där kontrollerna övervakas.

Utrustningen som har byggts ihop vid MHF:s testlabb kommer från flera olika teknikföretag. Phoenix Contact står för styrning mellan alkomätare och bommar samt sammankopplingar och dataöverföring.

– Den stora utmaningen har varit att det är så mycket data som ska transporteras via VPN-tunneln till Tibro, säger Jonas Gustavsson, applikationsingenjör på företaget.

Den förare som inte förstår och behöver hjälp kan med en knapptryckning få det via förinspelade fraser eller live från centret i Tibro.

Som mest har nio förare stoppats under bara några timmar. Och tekniken har fungerat. Trafiken flyter på ut från Frihamnen utan tidsfördröjning.

Målet för MHF är nu att installera alkobommar i alla Sveriges färjelägen när försöksperioden i Stockholms frihamn är slut vid årsskiftet 2014/2015.

Följ Ny Teknik på Facebook!

Så fungerar tekniken – från blåsprov till grönt eller rött ljus

  • Föraren får grönt ljus att köra fram till en kontrollstation.
  • Föraren blåser mot ett munstycke, och får vid behov hjälp från MHF:s center i Tibro.
  • Alkoholkoncentrationen i utandningsluften mäts med en ir-analysator (infraröda strålar) och analyseras snabbt.
  • Parallellt skickas all data till centret i Tibro via en VPN-tunnel. Ett Scada-system används.
  • Det analyserade resultatet skickas till en PLC i Frihamnen.
  • En signal går tillbaka till trafikljus och bom.
  • Bommen öppnar sig och ljuset visar grönt för nyktra förare.
  • Bommen förblir stängd, ljuset lyser rött och polis kommer för beviskontroll för rattonyktra förare.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer