Ådalsbanan premiärförsenad — Vi drabbades av växelfel

2012-08-02 09:37  

I går, mer än ett år efter planerat startdatum, gick jungfrufärden för Ådalsbanans trafik av stapeln. Men något gick fel och premiärtåget blev en timme försenat. <br/>- Vi har folk där ute idag som ska gå till botten med problemet, säger Anders Strandberg, nationellt ansvarig för införandet av ERTMS, till Ny Teknik.

I går öppnades Ådalsbanan äntligen för trafik, ett år efter planerat startdatum.

Trafikverket har använt tiden för att testa och trimma in det nya signalsystemet ERTMS.

Ådalsbanan och angränsande Botniabanan ska dramatiskt förkorta restiden mellan Sundsvall och Umeå. Anders Strandberg, nationellt ansvarig för införandet av ERTMS var med på en av de första turerna.

Hur gick det?
- Nja, sådär, får man väl säga. Det första tåget 05.50 från Sundsvall drabbades av ett växelfel och blev en timme försenat. Det tåg som jag själv åkte med blev 30 minuter försenat på grund av ett elfel.

Vad var det för fel på växeln?
- Det här handlar om en dubbelkorsningsväxel i Hussjöbyn norr om Timrå där man inte fick klarsignal att den låg rätt. På vanliga växlar får tågföraren gå ut och avgöra om växeln ligger rätt, men på dubbelkorsningsväxlar måste en tekniker avgöra det.

Vad hände?
- Vi skickade ut en tekniker. Sen försvann felet, så när mitt tåg kom dit var det bara att blåsa förbi. Men vi kan inte ha fel som kommer och går, så vi har folk där ute idag som ska gå till botten med problemet.

Har det med signalsystemet att göra?
- I allra högsta grad. Men vi vet inte exakt var felet är, i växeln eller i ERTMS. Men det ska vi ta reda på.

Mystiska elfel, det låter som sånt som Botniabanan har drabbats av tidigare.
- Ja, det var just när vi kommit in på Botniabanan som det hände. Vi tror att det var ett åsknedslag som gjorde att en säkring gick, men vi ska undersöka det också.

Hur känns det?
- Det är ju inte bra med en timmes förseningar på de första tågen men det är bra att de här felen uppträder medan vi har få turer i trafik så vi får rätta till dem. När trafiken blir intensivare framåt hösten får inte sånt här hända, då blir det väldigt rörigt.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer