60 år med luftens laståsna

2014-12-02 23:00  

23 augusti 1954 premiärflög transportplanet YC-130, mer känt som Hercules. I grunden tillverkas samma plan i dag som för 60 år sedan.

Idén till transportplanet växte fram i början av Koreakriget. Amerikanska flygvapnet insåg att de flygplan som använts under andra världskriget nu var föråldrade. I stället för konverterade passagerarplan behövdes ett plan som från början konstruerats för militära lastuppdrag.

Efter tysk förebild ville man ha en ramp för lastning direkt in i flygplanskroppen akter­ifrån. Planet skulle kunna ta 92 passagerare, eller 72 stridande soldater eller 64 fallskärmsjägare, placerade i det tolv meter långa och tre meter breda last­utrymmet.

Start och landning på opreparerade flygfält var ett krav. Av den anledningen placerades vingarna högt. På motorsidan kom turbopropmotorn till användning, vilken gav lång räckvidd.

Loockheed vann upphandlingsrundan och serieproduktionen inleddes i slutet av 1956. Sedan dess har ­tusentals plan tillverkats.

Kraftfullare versioner av turbo­propmotorn har med åren introducerats, men förslag på att ersätta motortypen med turbofläktmotorer avvisades av US Air Force, som uppskattade originalplanets förnämliga startegenskaper.

Svenska flygvapnet har köpt fyra exemplar av planet, det första exemplaret 1965.

Någon ersättare för C-130 finns ännu inte. Berörda instanser har inte satt upp specifikationerna för nästa generation lastflygplan, ett projekt som kallas C-X.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer