Övriga nyheter

10 000 timmar – nu räcker livslängden för en bränslecellsbil

Bränslecellens svaga punkt är livslängden på polymermembranet. Nu anser industrin att det problemet är löst. Man har uppnått de 10 000 timmar som anses vara nödvändigt i en personbil.

Publicerad

PEM, eller Polymer Electrolyte Membran, är den vanligaste typen av bränsleceller som används i fordon. PEM använder vätgas och syrgas från luften som bränsle. Gaserna strömmar på var sin sida om ett polymermembran.

På vätgassidan (anoden) sitter en platinakatalysator som får gasen att dela upp sig i positiva vätejoner och negativa elektroner. Membranet släpper bara igenom de positiva jonerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här