Premium

Nevs: Görs inte förändringen riskerar man att gå under

Frank Smit, teknisk chef på Nevs, menar att en flexibel plattform för olika typer av drivlinor innebär för många kompromisser. Foto: Bond Communication
Frank Smit, teknisk chef på Nevs, menar att en flexibel plattform för olika typer av drivlinor innebär för många kompromisser. Foto: Bond Communication
Nevs tillverkar sitt första elfordon Nevs 9-3 i Kina. Den byggs på plattformen Phoenix 1, som har sin grund i Saab-tiden och modellen Saab 9-3. Foto: Jonas Elofsson
Nevs tillverkar sitt första elfordon Nevs 9-3 i Kina. Den byggs på plattformen Phoenix 1, som har sin grund i Saab-tiden och modellen Saab 9-3. Foto: Jonas Elofsson

Nevs bygger sin första elbil på en plattform designad för förbränningsmotorer. Men runt hörnet finns nya Phoenix-E. Valet att gå över till en renodlad elbilsplattform är avgörande, enligt teknikchefen Frank Smit.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil