Fordon

Hela motorcykeln är printad med 3d-skrivare

Foto: Nowlab/Bigrep
Foto: Nowlab/Bigrep
Foto: Nowlab/Bigrep
Foto: Nowlab/Bigrep
Foto: Nowlab/Bigrep
Foto: Nowlab/Bigrep

Den består av 15 delar och har teknik som luftlösa däck och gaffellös styrning. Det tyska företaget Bigrep byggde hela sin elmotorcykel med hjälp av en 3d-skrivare.

Publicerad

Med huvudkontor i Berlin, ägnar sig Bigrep åt storskalig 3d-tillverkning. Bolaget har utvecklat en av världens största 3d-skrivare. Nowlab, som är BigReps innovations-laboratorium med vidhängande expertteam, presenterade nyligen världens första helt utskrivna motorcykel. Nera E syftar på new era, och hojen har banbrytande funktioner som luftlösa däck, inbyggd elektronik och gaffellös styrning. Sed den i klippet.

Nera designades av två Nowlab-experter, produktdesigner Mattia Cristofori och Maximilian Sedlak, en applikationsspecialist och parametrisk designer. Med undantag för elektroniken är konstruktionens 15 delar 3d-utskrivna. Cykelns elektriska motor är innesluten i ett 3d-tryckt skal, och motorn är integrerad i cykelns bakhjul. Från strålkastarna till bakljuset mäter Nera 190 cm, med en höjd på 90 cm. Den ska ha en ungefärlig vikt på 60 kilo, inklusive elmotor, batteri och övriga komponenter.

– NERA kombinerar olika uppfinningar som har utvecklats av Nowlab, som luftfria däck, funktionell integration och inbyggd sensorteknik. Den här motorcykeln och våra andra prototyper pressar gränserna för teknisk kreativitet och kommer att omforma tekniken som vi känner den, säger Daniel Büning medgrundare och vd för Nowlab.

För tillfället finns motorcykeln bara som prototyp, och utgör en del av Bigreps forskning runt 3d-skrivarens potential. Kinesiska Polymaker och italienska XEV har tidigare utvecklat en 3d-utskriven bil och under förra året skrev den amerikanska flottan ut ett ubåtsskrov i plast. ()