Premium

Mjukisen blev tuff – Harley-davidsons krokiga väg framåt

H-D riktade sig till den breda allmänheten i början – den hårda imagen kom senare. Foto: Foto: Harley Davidson
H-D riktade sig till den breda allmänheten i början – den hårda imagen kom senare. Foto: Foto: Harley Davidson
De fyra grundarna: Arthur Davidson, Walter Davidson, William Harley och William Davidson.
De fyra grundarna: Arthur Davidson, Walter Davidson, William Harley och William Davidson.
Skjulet där allt började 1903. Foto: Foto: Harley Davidson
Skjulet där allt började 1903. Foto: Foto: Harley Davidson
Anställda utanför H-D:s första fabrik. Foto: Foto: Harley Davidson
Anställda utanför H-D:s första fabrik. Foto: Foto: Harley Davidson
En ”Buckboard”- motor, den encylindriga motor H-D producerade fram till 1909. Drivremmen var tillverkad av läder. Foto: Foto: Harley Davidson
En ”Buckboard”- motor, den encylindriga motor H-D producerade fram till 1909. Drivremmen var tillverkad av läder. Foto: Foto: Harley Davidson
1917 grundade H-D en mekanikerskola för att tillfredsställa det stora behovet av servicemekaniker i kriget. Denna bild togs 1917 eller 1918 och visar några studenter som plockar isär en motor. Foto: Foto: Harley Davidson
1917 grundade H-D en mekanikerskola för att tillfredsställa det stora behovet av servicemekaniker i kriget. Denna bild togs 1917 eller 1918 och visar några studenter som plockar isär en motor. Foto: Foto: Harley Davidson
Model 1 var H-D:s första ”riktiga” motorcykel, som byggdes efter de första prototyperna. Foto: Foto: Harley Davidson
Model 1 var H-D:s första ”riktiga” motorcykel, som byggdes efter de första prototyperna. Foto: Foto: Harley Davidson
”Motorcykeln som inte är obekväm”, lyder ett av säljargumenten 1912. Foto: Foto: Harley Davidson
”Motorcykeln som inte är obekväm”, lyder ett av säljargumenten 1912. Foto: Foto: Harley Davidson
Racingmodell från 1913. Foto: Foto: Harley Davidson
Racingmodell från 1913. Foto: Foto: Harley Davidson
Motorcykellopp på Delsjön i Göteborg den 13 januari 1929. Foto: Foto: TT, U.S. NARA, HARLEY-DAVIDSON
Motorcykellopp på Delsjön i Göteborg den 13 januari 1929. Foto: Foto: TT, U.S. NARA, HARLEY-DAVIDSON
Brittiske racerföraren Sir Malcolm Campbell poserar med en H-D 1935. Foto: Foto: Harley Davidson
Brittiske racerföraren Sir Malcolm Campbell poserar med en H-D 1935. Foto: Foto: Harley Davidson
Armémodellen WLA från 1945. Produktionsår: 1942–1952. Motor: 739,4 cc sidventilsmotor (”Flathead”). Kraft: 25 hk (19 kW). Toppfart: 105 km/h. Växlar: 3. Foto: HARLEY-DAVIDSON, JOOST J. BAKKER/WIKIMEDIA, TT
Armémodellen WLA från 1945. Produktionsår: 1942–1952. Motor: 739,4 cc sidventilsmotor (”Flathead”). Kraft: 25 hk (19 kW). Toppfart: 105 km/h. Växlar: 3. Foto: HARLEY-DAVIDSON, JOOST J. BAKKER/WIKIMEDIA, TT
På 30-talet gick läget från besvärligt till akut. Man försökte vända trenden med tekniska förbättringar som ’knucklehead’-motorn. Harley-Davidson Knucklehead ELS från 1937. Foto: Foto: Harley Davidson
På 30-talet gick läget från besvärligt till akut. Man försökte vända trenden med tekniska förbättringar som ’knucklehead’-motorn. Harley-Davidson Knucklehead ELS från 1937. Foto: Foto: Harley Davidson
Marlon Brando i filmen 'The wild one' (1953) – på svenska 'Vild ungdom'. Foto: Rights Managed
Marlon Brando i filmen "The wild one" (1953) – på svenska "Vild ungdom". Foto: Rights Managed
Motorcykelrebeller fotograferade 1964. Foto: HARLEY-DAVIDSON, PIERLUIGI PRATURLON/TT
Motorcykelrebeller fotograferade 1964. Foto: HARLEY-DAVIDSON, PIERLUIGI PRATURLON/TT

Strax efter sekelskiftet 1900 gick två unga män in i ett skjul för att sätta motor på en cykel, mest för att underlätta sina gemensamma fisketurer. Där och då föddes Harley-Davidson. Men 500 stulna dollar kunde ha stoppat framgångssagan redan innan den började.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil