Opinion

”Det finns inga riktiga miljöbilar”

Räknar man in koldioxidutsläpp vid tillverkning och skrotning kan inte ens Tesla kallas för en miljöbil, anser Anders Welin. Foto: Anda Chu
Anders Welin.

DEBATT. När tillverkning och skrotning räknas in blir talet om miljöbil bara en tom förhoppning. Inte ens Tesla kan kalla sig miljöbil, skriver Anders Welin, miljöskribent och fd revisor.

Volkswagen har avslöjats som en bluffmakare. När de inte kunde göra den miljöbil de utgav sig för manipulerade de sina testresultat. Men i själva verket är det ingen biltillverkare i dag som kan göra en riktig miljöbil. Inte ens Tesla, som så många tror är en räddning för miljön, kan kallas miljöbil. I själva verket släpper Tesla ut minst lika mycket miljöskadliga substanser som Volkswagen, när man räknar in vad som sker vid tillverkning och skrotning.

Biltillverkningen håller på att genomgå en revolution. Den traditionella förbränningsmotorn som i huvudsak drivits med bensin och diesel har fått konkurrens av batteridrivna elmotorer och nu gör även elbilar som drivs med vätgas entré på marknaden. Dessutom har bilarna fått stora delar av karosser och underreden ersatta med andra material än vanligt stål som exempelvis aluminium, höghållfasthetsstål, kolfiber, titan och plast. Det ger lägre vikt och lägre bränsleförbrukning, vilket också minskar utsläppen ur avgasröret.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här