VW: Nya miljökraven begränsar möjligheten att köra bil

2019-01-23 13:00  
Herbert Diess. Foto: Rudolf Simon

Om EU:s föreslagna utsläppsregler blir verklighet kommer VW Group och andra tillverkare bli tvungna att höja sina priser. Nu anser bolagets vd att de nya miljökraven innebär att vissa människor inte längre har råd att köra bil.

Herbert Diess, vd för Volkswagen Group, besökte bilmässan i Detroit. Där varnade han för en negativ utveckling om EU genomför sina förslagna skärpningar av utsläppskraven. Målsättningen är att driva konsumenterna mot elbilar, men vd:n anser att miljömålen är för krävande – och han tror att konsekvenserna kan bli att bilkörning helt enkelt blir för dyrt för vissa konsumenter.

Kravet på tillverkarna är att den egna flottans samlade koldioxidutsläpp ska ligga på 60 gram per kilometer till år 2030. Volkswagen kommer möta skärpningen genom att höja sin försäljning av sina rena elbilar med 45-50 procent av gruppens totala volym. De traditionella bilköparna kommer givetvis inte ha några problem med att hantera prishöjningen, men vd:n varnar för att han inte vet hur stor del av européerna som kommer klara av att punga upp för en ny bil.

– Jag är inte säker på hur många kunder som fortfarande kommer ha råd att ens köpa våra instegsmodeller, säger Herbert Diess till Automotive News Europe.

Redan stort uppror i Frankrike

Han ger exemplet att minibilen Up kan stiga från dagens 3.500 euro till 14.500 euro, och för Volkswagens lilla Polo kan påslaget handla om 4.000 euro. Han konstaterar samtidigt att Frankrikes planerade höjning av dieselpriset med tio cent räckte för att de Gula västarna skulle starta sitt uppror.

Läs mer: VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

En annan konsekvens av övergången till en elektrifierad flotta blir att Volkswagen kommer tvingas att skära ner rejält i sin personal. Den dag varannan såld Volkswagen är en elbil kommer bolaget också ha gjort sig av med hälften av de anläggningar där man tillverkar förbränningsmotorer. Men bolaget är väl förberett inför omställningen, bland annat med sin modulära MEB-arkitektur för elbilar. Till 2025 räknar Diess med att batteridrivna bilar kommer stå för 15,18 procent av de sålda bilarna till år 2025.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt