Tyska regeringen vill undvika dieselförbud

2018-11-16 15:32  
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Tysklands regering aviserar lättade miljöregler för att städer ska slippa införa körförbud för äldre dieselbilar. Beskedet möts med hård kritik från miljögrupper.

En rad tyska städer har infört eller planerar att införa miljözoner där äldre dieselfordon förbjuds, i syfte att få ner halterna av kvävedioxid under EU:s gränsvärde på högst 40 mikrogram per kubikmeter. Ytterligare flera städer är på väg att följa efter.

I flera fall är det domstolar som har krävt att förbuden införs. Senaste domen föll på torsdagen när delstaten Nordrhein-Westfalen beordrades att förbjuda äldre dieselfordon i flera zoner, bland annat längs en sträcka av motorvägen A40 genom Ruhrområdet.

Läs mer: Utdömda dieselbilar kan hamna i Sverige

Förbudet, som ska träda i kraft nästa år, är ett resultat av att den miljömärkta lobbygruppen DUH stämt delstaten.

Miljözonerna har upprört bilägare som fruktar att deras dieselfordon ska tappa i värde. Nu föreslår regeringen att tröskeln för när städer måste införa miljözoner ska höjas från 40 till 50 mikrogram kväveoxid per kubikmeter. Dessutom föreslås att fordon av de äldre dielseklasserna Euro 4 och 5 som släpper ut mindre än 270 mikrogram per kilometer ska få köra i miljözonerna.

Förslagen måste godkännas av den tyska förbundsdagen.

Läs mer: Daimler och VW tar kostnaderna för att rena dieselbilar – BMW vägrar

Miljövänner är kritiska.

– Regeringen har uppenbarligen gripits av panik. Det finns ingen annan förklaring till att skynda fram en lagändring som på flera sätt kränker EU-rätten, säger Jürgen Resch, chef för DUH.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt