Miljö

Tyska hamnar stoppade tekniken – men i Sverige tillåts reningen

Foto: Stena Mediabank

Världens rederier storsatsar på öppna skrubbers, en prisvärd lösning på hårdare utsläppskrav. En rad länder har förbjudit tekniken – men inte Sverige.

Publicerad

Transporter till havs utgör ett stort miljö- och hälsoproblem. För fyra år sedan införde norra Europa strängare utsläppsregler, men många rederier har uppenbarligen struntat i att vidta åtgärder som att byta till lågsvavligt bränsle. Chalmers mätte utsläppen med en ny mätmetod 2017, och visade då att vart tionde fartyg fuskade.

Det finns en kontroversiell lösning på de strängare utsläppskraven. En granskning gjord av den brittiska dagstidningen The Independent konstaterar att rederier har spenderat flera miljarder kronor på att montera så kallade skrubbers. Utrustningen trollar bort svavelutsläppen från luften och tar fartygen under de nya utsläppsnivåerna. De eventuella miljökonsekvenserna är ännu inte fastställda.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här