Textiliers hållbarhet allt viktigare för konsumenter

2018-10-16 10:47  
Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Stopp för slit och släng - många svenska konsumenter vill inte längre köpa kläder för att bara använda en kort tid. Intresset för miljön är större än för mode och kläder, enligt en färsk webbundersökning.

Undersökningen, som genomförts bland annat via en webbpanel i samverkan mellan Naturvårdsverket, Konsumentverket och Kemikalieinspektionen, visar att många konsumenter vill agera mer hållbart när det gäller textilier.

Läs mer: Klimatångesten får oss att handla begagnade kläder

Slit och släng håller inte längre _ kläder och hemtextilier ska tas omhand för att hålla längre, och återvinnas när de är utslitna, tycker de allra flesta av de 3000 som tillfrågats. Sju av tio upplever att de kan minska sin miljöpåverkan genom att förändra hur de handlar, sköter om och gör sig av med sina textilier, och en klar majoritet vill förändra beteendet för miljöns skull.

Intresset för miljön är större än intresset för kläder och mode, enligt svaren i undersökningen.

Läs mer: ”Stella McCartney går mot strömmen och förändrar modeindustrin”

Men konsumenterna efterlyser också mer kunskap och information om kläder och miljö, visar svaren i undersökningen. Till exempel sägs den främsta orsaken till att kläder och textilier slängs i soporna vara att man inte vet vad man ska göra av dem. En fjärdedel av konsumenterna säger att minst hälften av kläderna de köper är miljömärkta, medan många helt enkelt inte känner till att det finns en miljömärkning på kläder. Många tycker att det saknas information om textil och miljö, och att den egna kunskapen är låg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt